MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 19 juli 2014

Sopåkare för en dag även i Rom...

...Ja, absolut, om det hade varit möjligt hade jag absolut varit !


Rom utstrålade jämlikhet. I flera yrkeskategorier såg man alltsom oftast en man och en kvinna som jobbade tillsammans. Väktare, poliser, militärer, socialarbetare, renhållningsarbetare etc. 

Och det var glädjande att se att i Rom såg man faktiskt fler kvinnor än män som jobbade med renhållning, motsatsen till Sverige. 

Jag tog mig friheten att prata lite med en av kvinnorna som körde sopor eftersom jag fortfarande känner mig lite präglad av min praktik som sopåkare i Karlstad. Det verkade inte alls vara ett mansdominerande yrke i Italien som det är Sverige, utan ganska jämställt. Det var flera gånger som vi såg att två tjejer jobbade tillsammans och körde.




Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...