MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 26 juli 2014

Jag fick inte ett enda stick...

Att blanda semester med nya erfarenheter är en självklarhet för mig och jag och älsklingen har ju planerat att besöka en biodling nu ett tag (efter att jag "snöat" in lite på honungsbin ;-) 

Min vän Eva Solberg kom på besök från Stockholm nu i veckan för att njuta lite av sin ledighet här i Värmland och då fick hon följa med på vår lilla utflykt som blev helt fantastisk!

Det var inte riktigt som jag trodde att det skulle vara...

Jag hade en bild att man skulle ha full mundering av skyddskläder på sig men tydligen behövde man inte det om det var snälla bin och man uppfostrat dem med respekt, som Fredriks gamla kollega Lennart Bergsten lärde mig.

Att stå i bara linne och shorts och "riva" runt i deras hem verkade inte bekomma de små liven och jag fick äntligen uppleva hur ett bisamhälle ser ut i verkligheten. 

Jag kan säga en sak efter denna erfarenhet - min dröm om att ha ett eget samhälle svalnade inte det minsta och jag hoppas Lennart fortfarande vill ha mig som praktikant så att jag kan lära mig mer av hans kunskaper!

Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den, som är nästan ännu bättre.

A.A. Milne 

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...