MASKROSBARN AV MIN TID

måndag 21 juli 2014

(Fi)enden mot äkta jämställdhet och feminism

Att hoppa i galentunna...

"Fi är inte det rosa parti de ger sig ut för att vara. Under det rosa täcket finns ingen feminism värd namnet. Istället finns populism, maktbegär, förföljelse, förtryck och könsrasism" skriver Helene Bergman, feminist och frilansjournalist
Jag kan inte annat än att hålla med Bergman i sin artikel om Fi och hur detta extremvänsterparti lyckats svärta ned begreppet feminism. Jag känner med gymnasieläraren Annelie Sjöberg som nyligen uttalade att hon inte längre vill kalla sig feminist, särskilt inte Fi-feminist. 

Genom de handlingar som skett mot henne efter uttalandet, bekräftar det att hon är på helt rätt spår. Ledande Fi-anhängare har kallat henne allt från nazist till våldtäktsförsvarare i sociala medier och inte nog med det så har de också kontaktat hennes arbetsgivare och försökt svärta ned henne. 

Det är den "demokrati" som Fi säger sig stå för. Om du frågar mig så visar detta bara Gudrun Schymans rätta ansikte och det ledarskap som hon alltid haft, tragiskt nog. 


Helt uppenbart är det direkt farligt att kritisera Fi men jag tar risken. Vi får se hur länge det dröjer innan kvädorden haglar över mig på twitter och Facebook. Det är väl för mycket att önska att de någon gång ska ta en konstruktiv debatt, eller?  

Det finns inte så mycket mer som jag kan tillägga Helene Bergmans utomordentliga artikel mer än att uppmana fler kvinnor och män att faktisk börja höja rösterna för den äkta feminismen och sätta stopp för denna nedsvärtning som pågår genom Fi. Hatten av för Bergman.

"Fi är inte det rosa parti de ger sig ut för att vara. Under det rosa täcket finns ingen feminism värd namnet. Istället finns populism, maktbegär, förföljelse, förtryck och könsrasism. 

Kvinnokampen gjorde kvinnor starka, stolta och modiga. Fi gör kvinnor rädda och utmålar kvinnokampens söner som deras fiender."


Jag hoppas också innerligt att Gudrun Schyman och Fi bara dansar en sommar!


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...