MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 27 juni 2014

Varför besöka Almedalen som kommunpolitiker?



SVT har kontaktat Karlstads kommun och de politiker som ska åka till Almedalen nästa vecka. Jag tillsammans med andra förtroendevalda från MP, C och KD m.fl. partier, fick frågorna vad syftet med besöket är och hur mycket det kostar. 

Almedalen och Sverige är unikt när det gäller tillfällen där politiker från hela landet kan mötas på en och samma arena. Här kan man lyfta viktiga frågor, få gehör för viktiga ämnen, marknadsföra sin politik, sitt företag eller sin kommun. Det är det tillfället på året där man kan utbyta erfarenheter, införskaffa kunskap, sprida budskap men främst av allt, nå ut med politik till väljarna och få feedback på det man gör.

Jag var där för första gången förra året och det var minst sagt omtumlande med alla intryck. Jag var nog inte riktigt beredd på pulsen som var och så här i efterhand skulle jag förmodligen inte ha haft ett så späckat schema med inbokade seminarier som jag hade. Jag skulle ha ägnat mer tid åt att bara gå runt, lyssnat in i lugnt tempo.

I år har jag blivit inbjuden av NKA - Nationellt kunskapscentrum för Anhöriga att medverka på deras seminarium i egenskap som kommunalråd i Karlstad. En fantastisk möjlighet att sätta Karlstad på kartan och få berätta om vår fantastiska anhörigverksamhet som vi bedriver men också ta med andras erfarenheter hem och se om det är något som vi kan vidareutveckla. 

Det är också med glädje som vi med Brattska gården i Vålberg är nominerade till ”Sveriges bästa äldreboende 2014” genom Rikshems tävling där PRO nominerat oss. Så under onsdagen blir det till att hålla tummarna. Man får kanske vara med om att Karlstad får detta pris. 

Riktigt spännande dagar och fantastiskt roligt att bli inbjuden till NKA:s seminarium. Det visar att man redan hittat Karlstads kommun på kartan och vill veta mer!

(Så svaret på SVT:s frågor fick ni här och kostnaden för det är själva resan tur och retur Karlstad-Visby.) 


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...