MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 18 maj 2014

Kan inte sluta fundera på en sak...

Det finns ju jobb! Varför är så många arbetslösa då?

Jag var ute och besökte flera verksamheter inom vård och omsorg i fredags. Sedan satte vi oss med budgetarbete på eftermiddagen. En av de stora frågorna som vi möter där är arbetslösheten.

Det som gör mig fundersam och som jag inte riktigt blir klok på är när jag på flera verksamheter får höra att de inte får tag på människor som vill jobba. De har stora problem nu inför sommaren för att det inte går att få tag på folk. 

Hur går detta ihop med arbetslösheten?!


Och det här gäller inte bara nu inför sommaren, även om det är nu som det är värst. Vill inte människor jobba nu för att det är sommar? Är inte jobbet tillräckligt intressant (det kan jag lova att det är). Är det fel på arbetstiderna (ingen skillnad mot andra jobb, snarare bättre)? 

Oavsett vilket skäl är det ett arbete att gå till.


Jag får inte denna ekvation att gå ihop. Även om det så bara var ett vikariat över sommaren (som med största sannolikhet leder till mer jobb), skulle jag bli överlycklig om jag var arbetslös. 

Är det någon som får ihop detta får ni gärna säga till!


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...