MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 3 november 2013

Det är ok att inte åka till graven och tända ljus... Och tack Finaste R för dina fina ord!

För de som förlorat någon närstående kan det vara smärtsamt att besöka graven. Jag är en av dem som känner så när det gäller mamma. Varje gång jag besökt hennes plats känns det som hjärtat slits itu och tårarna kommer direkt. 


En del säger att det är en del av sorgearbetet och bra att man faktiskt gör det. Jag säger att det är upp till var och en och väldigt individuellt...

Det kan vara så att tiden läker alla sår men inte hos alla människor. En del sår kan faktiskt ha blivit så djupa att det lämnat efter sig smärtsamma ärr som följer en genom livet. Det viktiga där är att hantera smärtan på ett bra sätt. Finna verktygen. Ibland kan det också vara så att man behöver byta ut verktygen efter hand.

Jag bestämde mig i alla fall för att inte besöka mammas plats denna helg. Istället spelade jag: "You wear it well" med Rod Stewart på högsta volym i bilen för henne och tänkte på fina minnen. Precis som min vän Finaste R skrev till mig idag. 

Det finns människor med genuint goda hjärtan och Finaste R är en sådan. Jag vill dela med mig av hennes ord till mig. Hon ger alltid av sig själv trots att hon går igenom något av det svåraste man kan genomgå - kampen mot cancer. Trots det tröstar hon och uppmuntrar allt och alla. Jag skrev till henne och tackade för hennes ord. Samtidigt skrev jag att jag önskade att jag kunde göra något för henne och att livet är så orättvist ibland. 

Jag vill verkligen hylla Finaste R - hon är en förebild för mig med sin godhet!

"Kram fina vän.Tänd ett ljus hemma och ge dig fina tankar med alla ljusa minnen du hade med din mamma. Hon skulle bli ledsen om hon såg att du var ledsen för det vill inga mammor att barnen skall vara. Att sakna är naturligt för nu kan inga frågor få några svar men du skall tänka och minnas allt fint ni hade tillsammans, det hade nog din mamma velat. Känn saknad och fäll en tår men glöm inte dom vackra minnena hon gav dig. KRAM fina vän  (Så har jag sagt till min dotter för hon vet att jag är sjuk och kanske inte kommer att finnas så länge )  

Min vackra vän, om du minns din mamma och era vackra minnen så gör du mig glad och det är mer än nog. Vi vet båda att livet inte varar för evigt och att det en dag tar slut, det måste vara så för oss alla. Jag har sagt till min dotter att när jag är borta skall hon inte gråta utan minnas mig som jag var och om jag lämnar efter mig något som hon kan bära med kärlek och föra vidare till mina barnbarn så är det allt jag velat att hon skulle minnas. Jag har sagt att om hon vill fälla en tår skall den tåren inte innehålla sorg utan glädje över att hon hade mig till mamma. Vet du , spara på allt vackert ni hade gemensamt och för det vidare till dina barn och berätta bara allt det vackra hon lämnade efter sig och bevara det med kärlek och värme i ditt hjärta. Jag tror din mamma skulle velat att du lever ditt liv med bara dom fina minnena. Det är det bästa du kan göra min vackra vän. Att du kämpar och försöker förändra livet för många människor genom politiken. Det är större lycka för mig och det var det nog för din mamma också, än något annat du skulle kunna ge mig. Fortsätt med ditt arbete och ta vara på varje ögonblick med glädje och kärlek fina vännen"



Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...