MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 8 oktober 2013

Kvinnor på ledande poster har det inte lätt!


Under gårdagen och idag har jag tänkt på citatet: "Varje gång man åstadkommer något skaffar man sig en fiende. Man måste bli medelmåttig för att bli populär"- Oscar Wilde (1854-1900). Ett citat som tragiskt nog stämmer många gånger...

Jag tänker ofta på detta citat i olika sammanhang. Trots att vi ska leva i ett jämställt samhälle så är det på många sätt inte så. Vi kvinnor har det inte bara svårt att få ledande poster i samhället utan när vi väl får det, har vi ständigt kritiskt granskande ögon på oss. På ett sådant sätt som män sällan har. Vi har det helt enkelt tuffare.

Män får sällan kritik eller synpunkter på hur de klär sig...

Vi uppmuntrar kvinnor att ta för sig mer, våga sticka ut hakan och säga: Jag är duktig, jag är kompetent, utan att känna sig dumma. Vi talar mycket om att vi måste hjälpa kvinnor att ta för sig - nå fram till ledande poster i samhället. Vi talar om att vi ska sträva efter att ha ett jämställt samhälle... 

Frågan vi alla ska ställa oss är dock om vi verkligen gör det och hur vi stärker upp, stöttar och supportar när kvinnor väl är på plats? Ger vi de verktyg och mandat som krävs?

Svaret på de frågorna är tyvärr nej...

Nåväl, en stark, modig, kvinna med ett beundransvärt nytänk har nu fått lämna en VD-post i Värmland vilket jag tycker är synd. Vi behöver fler starka kvinnor på ledande poster i Värmland-inte göra oss av med dem. Jag kan ärligt säga att jag tycker denna färgsprakande kvinna lämnar ett fantastiskt arbete bakom sig där hon verkligen satt Värmland på kartan och det känns skönt att det är fler än jag som i denna stund bekräftar samma som jag!

Mister du en står tusen åter-stängs en dörr öppnas en annan...




Medlidande får du gratis - avundsjuka måste du förtjäna. Om någon är avundsjuk på dig då har du åstadkommit något bra eller så utstrålar du något som andra vill ha... 

- Marléne Lund Kopparklint

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...