MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 14 juni 2013

Man är inte så tuff när man sitter helt avskalad och ska prata om hur man blev våldtagen som barn....

Nu i veckan var jag med i en intervju P4 Värmland utifrån den artikel jag hade inne i NWT i måndags. Verkligen jättekul att den uppmärksammades så mycket! Det blev ett rekord med 364 delningar på Facebook!! Vilket visar att budskap kan spridas på olika sätt...

Det var också första gången som jag faktiskt pratade helt öppet om hur jag själv blev våldtagen när jag var 12 år gammal...första gången...

Givetvis har jag skrivit om dessa händelser i min bok. Det är dock lättare att skriva om det än att faktiskt sitta och ta orden i munnen. Vi pratade om just skuld & skam-stämpeln när det gäller dessa ämnen och hur viktigt det är att försöka tvätta bort den genom att faktiskt tala om det på olika sätt.

"Jag träffar vuxna män i maktpositioner som har svårt att ta ordet våldtagen i sin mun..."

Att faktiskt lyfta ämnet kan bidra till att fler unga faktiskt känner sig trygga med att berätta. Det finns trots allt ett stort mörkertal där många går och bär på en fruktansvärd berättelse som jag själv gjorde i nästan 30 år. Man är rädd för att inte bli trodd, lägger skuld på sig själv eller man har ingen som man känner att man kan berätta för. Det finns helt enkelt ingen vuxen i ens närhet som man känner att man har det förtroendet för.

Lyssna gärna på intervjun och sprid gärna budskapet vidare genom att dela eller faktiskt prata om det...


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...