MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 12 april 2013

"Provsmaka" godis i affären eller inte?

Hur många har inte gjort det någon gång eller sett någon annan göra det i affären? 
Sedan kan man ställa sig frågan om det är rätt att smaka på plockgodis i affären... Harmlöst ja, det kanske det är. Rätt, nej det är det ju faktiskt inte. Ska man hårddra det är det ju faktiskt snatteri och lika illa som när man var liten och lät ett bugg slinka ned i fickan och man fick en tillrättavisning som hette duga.

Nu har jag också sett en förlängning av provsmakeriet som pågår ute affärerna och det är när det gäller alla de plocksalladsbarer som finns i de flesta välsorterade matmarknader nu för tiden. En liten kräftstjärt eller en mozzarellakula måste väl ändå få "provsmakas"...eller?  

Nej, i det stora hela måste jag faktist dissa denna "måstebarafåsmakalite"-kulturen av olika anledningar (förlåt goaste farbrorn:-). Det är faktiskt olagligt. Sedan finns det ju faktiskt en annan MYCKET viktig aspekt också och det är ju att det är faktiskt ganska ofräscht. Man kan ju aldrig veta vart människor varit med sina händer och grävt tidigare och vips petar de ner sina händer i godislådan och släpper ner alla de där baciluskerna som du själv sedan stoppar i munnen...

Droppen var när jag fick se en mindre nykter man som jag inte tror hade prioriterat dusch de senaste dagarna, stå och kissa en bit utanför affären och sedan går rakt in till plockgodiset och roffar åt sig bit efter bit i lådorna. Han använde heller inget verktyg (som typ sked eller liknande) utan han använde samma som det han hållit sitt kissverktyg med minutrarna innan....


Sååå disgusting!


Hoppas ni får ett ett trevligt fredagsmys iallafall och nej, jag har inte slutat köpa plockgodis men det tog ett tag innan jag gjorde det igen efter den där traumatiska upplevelsen...

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...