MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 29 mars 2013

För somliga får man tycka vad man vill bara man tycker rätt....

Jag blir ledsen och bestört när jag tar del av debatten kring näthatet. Tyvärr är vi inte förskonade någonstans. Allra minst vi politiker. Det är ingen skillnad på hur man får behandla andra människor i verkliga livet mot hur man får bete sig på nätet. Tyvärr är lagar och regler inte anpassade för detta utan är förlegade vilket gör det svårare att komma åt förtryckarna. Även om det faktiskt går.

Att vara med och styra och driva på någon slags hets mot enskilda personer hör inte hemma i politiken. Smutskastning är inget som imponerar på mig. Det är lätt för somliga att försöka säga att näthatare ser ut på ett visst sätt och hittas i en speciell miljö men jag tycker det verkar som om näthatare finns i alla möjliga färger och former. Man kan hitta dem i alla läger. Det finns ingen speciell mall för hur de uttrycker sig. Vissa visar öppet oblygt sitt hat medan vissa andra är lite mer sofistikerade. Det är de sistnämda som oftast kommer undan trots att de har en stor del av mobbningen på sitt ansvar. 


Det är rent ut sagt för jävligt när man ser vissa trådar som förtroendevalda är delaktiga i. Jag kan inte säga att jag blir förvånad över människors ibland inskränkta beteenden. Men jag blir förvånad över hur det kan få ha en plats inom den politiska arenan. Där vi ändå ska föregå med gott exempel och bidra till dialog med medborgarna och skapa goda debatter mellan de politiska partierna. De politiska partierna ska leva efter demokratins grundprinciper.

Att som politiker försöka förtrycka och uppvigla till konflikter för att någon annan står för en annan åsikt än en själv hör definitivt inte hemma i ett modernt demokratiskt Sverige!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...