MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 16 september 2012

Jag glömmer aldrig min frustration och rädsla...


Jag glömmer aldrig den rädsla jag kände de gånger jag ställde mig emellan, försökte hindra det hemska från att hända. Jag glömmer aldrig den frustration jag kände när jag inte hann. När mamma gång på gång råkade i greppet på olika mäns besinningslösa våld.
Jag glömmer aldrig den gång när jag i mina armar bar ut mamma från en lägenhet där jag äntligen funnit henne efter att hon varit försvunnen. Jag som ett maskrosbarn visste att något inte stod rätt till varje sekund jag inte fick kontakt. När jag äntligen fann henne möttes jag av blodsprängda ögon, ansikte och kropp fulla av blåmärken och efter röntgen visade det sig att hon hade flera knäckta revben och skallskador tillsammans med de gamla skadorna som än en gång uppdagades på röntgenplåtarna. 
Än en gång ringde jag till polisen. Än en gång satt jag i det där hemska undersökningsrummet på akuten. Än en gång krossades mitt hjärta av att se min älskade lilla mamma vara nära döden. 
Under 2000-talet vet vi att minst 201 kvinnor dödats av en man som de har eller har haft en kärleksrelation med – ett genomsnitt på 17 kvinnor per år. Till detta utsätts ett ännu större antal för våld och grova kränkningar. Förutom kvinnan som utsätts drabbas även barn i familjen och fråntas den trygghet och kärlek som är så viktig under uppväxten. Att leva i en familj där vardagen präglas av våld påverkar barnet och medför konsekvenser för resten av deras liv.

Igår uppmärksammades ett oerhört viktigt ämne på stora torget i Karlstad och det första stycket var en del av det...

Foto: Malin Lennartsdotter Hall

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...