MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 13 juli 2012

Åh, (mitt) ljuva åttiotal...Mm, Nivea Ultra-läppar:)

Har suttit nu och plöjt igenom SVT:s programserie Eighties. Åttiotalet var det årtiondet jag växte upp, då jag blev tonåring. Jag eller vi får jag väl säga blev riktigt nostalgiska och jag tänkte genast tillbaks på hur detta "glam"årtionde influerade mig och hur mycket musiken betydde för mig. Det var ju ändå då som MTV och musikvideorna föddes...
 
Sliten jeansjacka, pumps eller mormorskängor (vi sa dock horkängor:), slitna, tighta, ljusa, lappade jeans med dubbla linnen i chockrosa och mintgrönt till och med ett brett svart bälte hängande på höften (som jag har kvar än i dag). Tillsammans med miljarder armband och hängsmycken. Såsom Cyndi Lauper på bilden nedan såg ut, var ganska exakt så mycket skrot som jag hade på mig - helt lovely!

Något som man helst vill glömma var när man hade tubsockar med jeansen nedstoppade i och det fulaste, med pumps till, herregud vad pinsamt. Kommer också ihåg den vändbara Musse Pigg tröjan som man kunde vika upp i ärmarna med små mönstrade Musse - Piggar på insidan - min kompis Elice hade en sådan ljusrosa tillsammans med en vit & lila färgad Ball tröja som jag var så avis på. 

Andra kära ägodelar som jag använde flitigt var: tights, kort svart skinnkjol, smala nitbälten, svart tygväska som hängde nere på halva låret, snusnäsduk som man snurrade och hade hängandes slappt kring halsen, nätskor, näthandskar, öronmuffar, skinnjacka ovanpå jeansjackan, uppsjö av halsband och armband (jag var stammis på Indiska:), Salomonryggsäcken och för guds skull, inte att förglömma, NIVEA Ultra som gjorde läpparna vita xD det var ett måste tillsammans med parfymen Lou Lou från Cacharel...

http://www.parfymhuset.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/cacharelloulou.jpg
Håret var ett kapitel för sig. Om det inte var permanentat ena månaden som var det ultrablont den andra för att den tredje vara fullt av svarta eller blå slingor. Neonfärgad hårgele var också något som var populärt. Om man säger att mitt hår var lika stort och ruffsigt som Cyndi Laupers så behöver man inte vara Einstein för att räkna ut hur många sprayburkar hårspray som gick åt i månaden...multum...

Sidor att rekommendera för den nostalgiske:
80-tals modet
http://nyheter24.se/modette/livsstil/675510-80-talet-bjod-pa-tubsockar-cheesecake-och-harspray 


 




Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...