MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 17 december 2011

En gammal goding: Göran Perssons svar på Timbuktu´s brevbombning som blev en raptext...

Ja, mycket ska man läsa om innan ögonen trillar ur skallen på en:-)

Man kan givetvis fråga sig hur detta undgått mig men ja, det har det iallafall eller så förträngde jag det helt enkelt när det var på tapeten.

Tydligen så brevbombade vår folkkäre rappartist Jason Diakité a.k.aTimbuktu Göran Persson med sin singel "Ett brev" (24 mars 2003). Den var direkt riktad till vår dåvarande statsminister med hopp om att väcka debatt. Timbuktu skrev låten med en känsla av oro för hur världen såg ut under Bush´s styre och ville givetvis väcka reaktioner och reflektioner som alltid med sina texter. De som lyssnat på Timbuktu förstår ju att texten handlar om sådant som han tyckte var viktigt att föra fram just då.

Vem som kom på den brillianta idén med att herr Persson skulle svara med en rap-text borde få en eloge från oss borgerliga för det är nog en av de mest pantade idéer jag hört talas om och när man läser texten blir det mer än pinsamt!

Let me entertain you med EN av Göran Persson blunders:

Du rappar om den "ondskefulle presidenten av USA"
Herr Timbuktu, här måste du dig besinna
I grunden är ingen ond, varken man eller kvinna!
Jag har träffat Bush och det var intressant
Men våra åsikter skiljer sig ofta markant
Han gör nog det som är bäst för USA 
Det är ju därför jag euron vill ha...
File:Persson Bush.jpg
Ja, vad ska man säga-inte världsklass iallafall. Pinsamt hur man överhuvudtaget som statsminister går med på en sådan idé och med en sådan text. Trodde han verkligen att hans status skulle höjas och han skulle plocka billiga poäng hos ungdomar eller vad exakt trodde han och hans stab att de skulle uppnå egentligen?

Populistiskt trams om du frågar mig och det påminner mig om när Mona Sahlin inför valet 2010 försökte skaffa sig billiga poäng genom att besöka en kampsportsklubb i Stockholm där hon poserade med ett gäng boxare och helt plötsligt var förespråkare för MMA.

Timbuktu blev heller inte imponerad av svaret konstigt nog:
- Det var ett sånt antisvar, säger Jason nu. Det var precis det jag inte ville ha. Det var precis det som drev mig till att skriva låten, att politiker aldrig kan prata från hjärtat, aldrig kan säga vad de känner och aldrig erkänna att de har fel. Jag hoppades bara på att få ett vanligt ärligt enkelt svar. Men jag är uppenbarligen ingen, jag är helt betydelselös.


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...