MASKROSBARN AV MIN TID

onsdag 16 november 2011

TV4 Kvällöppet kontaktade mig i förrgår ang. MMA - en kontroversiell sport som omges av fördomar som ofta grundas på okunskap

Jättekul när TV4 Kvällsöppet ringde och sökte mig i måndags och ställde frågor till mig kring hur jag tänker kring MMA (Mixed Martial Arts).

Tv4 hade nämligen varit inne på min blogg och fightplay och läst mina inlägg kring MMA (Mixed Martial Art) och de frågade om jag hade möjlighet att medverka i kvällens program: "MMA - offentlig misshandel eller en sport"...

Jag hade gärna varit med i kvällens program och diskuterat detta eftersom jag definitivt tycker att frågan behöver lyftas upp till den politiska arenan. Tyvärr gick det inte att lösa med min medverkan men jag hoppas innerligt att debatten hamnar på en bra nivå för det är en fråga som ofta möts av fördomar. 

Det är en kontroversiell sport som omges av fördomar som ofta grundar sig på okunskap. 

Frågor som vi politiker måste ställa oss är:
Vad har vi för ansvar i samband med MMA: s framtidsutveckling? Hur kan vi stegvis bidra till att sporten på ett konstruktivt sätt formas till något som många har nytta av?

Det är ingen hemlighet att jag brinner för sporten  och man behöver inte som politiker ha ett brinnande intresse eller vara blodtörstig:-) som jag med glimten i ögat blivit kallad, för att lyfta frågorna kring MMA. För visst finns det frågor kring sporten ska lyftas och som är värda att fundera på för att sporten ska kunna utvecklas stegvis till sin fulla potential.

MMA har stora förutsättningar att fortsätta växa - bli en ännu större publiksport som konkurrerar med andra mer traditionella idrotter. Det arrangeras galor runtom i Sverige med flera tusen åskådare varje tillfälle och nu närmast den 26 november hålls en stor kampsportsgala på Hovet i Stockholm: Rumble of the kings.

MMA är en stor sport i Sverige-för att inte tala om hur stor den är internationellt. I USA är MMA den snabbast växande sporten. Ta exemplet UFC - Ultimate Fighting Championship – (organisation i USA) som haft närmare 180 arrangemang. Vid flertal av dem har publikmängden överstigit 20 000 åskådare samtidigt som varje gala sänds på tv i 130 länder på 20 olika språk. När UFC arrangerade en gala i Tyskland november 2010 hade man drygt 8000 besökare.
kampsport många gånger fångar upp ungdomar som kanske inte har det så lätt i sin tillvaro. Ungdomar som har en trasslig bakgrund söker sig många gånger till olika kampsporter. De får då möta goda förebilder som bidrar till att vända det negativa till något positivt. Att man kanaliserar energin till något bra.

"Ska vi verkligen lära våra barn och ungdomar att slåss och misshandla andra?"
  
 När barn och ungdomar skaffar sig status och självkänsla genom normbrytande (avvikande/våldsamma) beteenden kan faktiskt kampsporten motverka detta. Vi vet att det inom den finns många sociala värden. Läran om självkontroll, mental styrka, disciplin tillsammans med de tydliga regler om vad som är rätt och fel är bra för dem. I och med att man inom de flesta kampsporter visar hur man tål stress, hur man kan stå emot provokationer blir det en positiv spiral. En inre trygghet byggs upp som i sin tur bidrar till att bättre beslut tas (trots eventuellt dåligt grupptryck). Sedan ställs det givetvis höga krav på ledarna att de är goda förebilder. De blir för dessa ungdomar många gånger den enda vuxna personen de har att vända sig till.
***
- Jag vill bidra till att utveckla sporten framåt med gott ledarskap – tränare som är goda förebilder.

Jag är lika lite för ett förbud mot MMA och proffsboxning som jag är mot kortare öppettider på krogen. Precis på samma sätt som vi inte kan få människor att sluta dricka, vara ute och festa kan vi inte få människor att sluta med dessa sporter. Risken är då att man startar svartklubbar där man tappar den sociala kontrollen, sållningen och insynen. Människor som tycker om sporten kommer fortsätta gå matcher och då förmodligen på ställen där det inte alls finns samma ordnade, skyddande restriktioner som idag finns. Vi osynliggör då problem som kan uppstå och det blir svårare att förebygga skador. Ett förbud skulle bidra till att göra sporten till något som ställs utanför samhället. Då kan vi tala om att det riskerar bli en sport som "fel personer" söker sig till och förmodligen finner de likasinnade.

Om vi vill värna om de som håller på med MMA, minska skaderiskerna, få till matcher med jämbördiga motståndare så ska inte MMA uteslutas från Riksidrottsförbundet och det ska definitivt inte införas något förbud. Att arbeta för ett förbud är en kamp vi aldrig kommer vinna mer än att vi får en lag som blir en ”hyllvärmare”. 


Bättre är att utveckla sporten framåt med gott ledarskap - tränare som är goda förebilder och självklart ska MMA omges av noggrann kontroll och jag tror inte det finns någon sport som omges av ett så skyddande regelverk som både proffsboxning och MMA. Sverige ett föregångsland med medicinsk expertis som kontrollerar utövarna både före, under och efter varje match. Vi verkar dessutom för att domare ska bryta i god tid. Vi vill att Sverige ska vara ett föredöme gällande detta och samtidigt också bidra till att utveckla den medicinska expertisen med bra kontroller även utanför vårt land.

- Absolut nej till ett förbud! 

1 kommentar:

Cecilia sa...

Gott att läsa detta :) Min son är sex år och ska börja i MMMini till hösten.

Vivian...

Vivian...