MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 1 november 2011

Socker och fett är lika beroendeframkallande som kokain. Missbruk av detta skördar också sina offer

Det är i Aftonbladet som man kan läsa om en studie med möss där djuren var lika intresserade av fett och socker som av narkotika. Detta är dock ingen ny studie men eftersom detta är ett växande problem är det högaktuellt.

I Sverige är inte sockerberoende en vedertagen beroendesjukdom även om man kanske borde behandla det som vilket beroende som helst eftersom det bidrar till fetma och övervikt bl.a. Sockret påverkar hjärnans belöningssystem (dopaminsystemet) precis som många andra preparat. Du skapar ett beroende i hjärnan när du sätter i dig saker eller gör saker som utlöser dopaminet och hjärnan fungerar som sådan att den vill ha mer av det.

Som jag alltid sagt är det beroendet i sig som är problemet. Inte vad du är beroende av.

Narkotikaberoende...
Alkoholberoende...
Sockerberoende...
Matmissbruk...
Spelberoende...
Träningsnarkoman...
Nikotinberoende...
Sexmissbruk...

Har du ett eller flera beroenden och vill bli fri från det är det min fasta övertygelse att du måste göra dig av med alla beroenden. Annars har du aldrig riktigt gjort dig av med att föda din gärna med den där "näringen" som ger dig de där små kickarna på olika sätt.

Det är många som gör sig av med ett missbruk och ersätter det med ett annat.

Jag själv slutade röka för många år sedan. I stället började snusa. Eftersom jag egentligen inte ville vara beroende av något slutade jag även med att snusa. Jag fick abstinens, blev rastlös och vad hände...? Jo, jag blev beroende av tuggummin (inte nikotin) istället. Jag tuggade påsvis med tuggummin varje dag och höll på med det under ett halvår tills jag än en gång tyckte att det fick vara bra med tuggandet också:)

Många andra ersätter nikotinberoendet med mat eller sockerberoende...

Har man en gång byggt upp ett beroende i hjärnan är det just det man måste vara medveten om och leva efter det.

När det gäller sockerberoende finns det ett oerhört stort mörkertal och just detta beroende kostar samhället katastrofala summor varje år.

Svenskarna är bland Europas största gottegrisar. Vi sätter i oss 13,7 kilo sockergodis och choklad per år.

Man skriver även om detta i SVT.se:
"Högt blodsocker ger skador på blodkärlen, förändrar tarmfloran, ger sämre immunförsvar och rubbar balansen i hjärnan. Nu börjar också teorin att socker kan skapa beroende på samma sätt som alkohol att slå rot. Vissa människor är känsliga för socker och reagerar med att överäta sockerrik kost. Har väl belöningssystemet i hjärnan aktiverats är personen fast i sitt beroende på samma sätt som en alkoholist."


Är du sockerberoende?

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...