MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 9 augusti 2011

Tar modebranschen sitt ansvar med att barn ska få vara barn-att de får en trygg uppväxt?

 

Svaret på den frågan är NEJ, om du frågar mig...

"Barn blir offer när vuxna flyttar fram positionerna i jakten på nya kickar. Alla vuxna vinner. Alla barn förlorar"
Åsa Erlandsson - Krönikör på Aftonbladets Wendela.

När man kommer till modebranschen vet väl de flesta att den har en ganska mörk baksida. Detta fick jag än en gång ett smakprov på när jag under gårdagen läste ett reportage i Aftonbladets Wendela.

Mode är en sjuk mångmiljardindustri där allt från designers, tillverkare, modeller, kändisar lanserar vad som är moderiktigt eller inte. Det finns en uppsjö av hur många sätt man kan lansera en produkt på för att få ett genomslag oss "vanliga" människor - för att vi faktiskt ska gå till handeln och införskaffa oss det.

I denna bransch finns det som sagt många mörka baksidor och jag vet att många unga flickor inte förstår eller ser detta. De ser den mest som glamourös och de drömmer om att få vara en del av denna värld.

En av de saker som jag under alla år reagerat kraftigt mot är de skönhetsideal som lanseras genom foto/- reklammodeller och mannekänger. Det är rent ut sagt vidrigt när man ser vissa modellers utmärglade och retuscherade kroppar/ansikten. Främst unga flickor sätter upp dessa som sina ideal och vill efterlikna dem.

Det är dock ouppnåeliga ideal...

Dels för att de flesta bilder idag faktiskt är retuscherade och formade (alla skavanker är borttagna). Dels för att man mer och mer använder barn som modeller där deras kroppar inte på långa vägar är fullt utvecklade.

Om du frågar mig är det vidrigt på fler än ett sätt...

Det är inget nytt fenomen att man använder barn som fotomodeller men jag tycker att de senaste årens utveckling är katastrofal. De har blivit alltmer yngre och om man för några år sedan tyckte det var ungt med att scouta en 14-åring till modellbranschen är det inget mot vad idag gör.

Idag använder man 8-10 -åringar till att visa vuxenkläder, lansera parfymer mm. för att inspirera ungdomar och vuxna att köpa det...

Med detta säger man inte bara ok till att de blir sexuellt villebråd. Man drar också in dem till en tuff vuxenvärld alltför tidigt – en värld som de rent känslomässigt inte är mogna för. Här måste jag flera gånger om ställa mig frågan varför deras vårdnadshavare inte kan tänka sig att vänta några år med att låta sina barn gå in i denna bransch?!

Eller varför tar inte modebranschen ansvar för att låta barn vara barn - ge dem en trygg uppväxt i deras egen takt...

I Vendela´s reportage: "Uppsminkade barn - de nya modeförebilderna"- ges några exempel på hur branschen använder sig av barn för att sälja sina produkter:

Tom Ford: Ett uppslag i franska Vouge visar upp flickor i leopardstilletos, makeup och vuxenkläder – den äldsta flickan var i tioårsåldern…
Vouge: Modeindustrins nya stjärnskott är 10 år. Hon är kändisdotter och heter Thylane Loubry Blondeau och har redan hunnit pryda omslaget till Vouge´s enfants. Se världens reaktioner på detta här.
Marc Jacobs: Den senaste parfymen lanserades med hjälp av 17-åriga Dakota Fanning där hon på bild har en prickig småbarnsklänning och håller en gigantisk parfymflaska mellan benen. Designern kallade henne för en modern Lolita vilket han blev starkt kritiserad för i kampanjen.
 
Samtidigt syntes lillasystern Elle Fanning 13 år i en annan tidning där hon poserade vuxet iklädd knästrumpor, body och kortkort. Också detta diskuterades kraftigt pga. den sexuella anspelningen och vuxna stylingen.
Modehuset Miu Miu (lillasyster till Prada): Här låter man märkets ansikte vara 14-åriga skådisen Hailee Steinfeld utåt.

Vidare i reportaget uttalar sig Barn- och ungdomspsykologen Jenny Klefbom om just detta fenomen - hon säger exakt det som jag sagt under flera år:
”… kampanjer av det här slaget i grunden handlar om en förvriden syn på barn och sexualitet, utan om att kittla konsumentens nerver.

– Människor lockas ofta av det förbjudna, det gränsöverskridande, men tyvärr så är det inte alltid pedofiler som ger sig på unga flickor. Normala vuxna män kan finna 13-14 ådringar upphetsande och sådan här reklam gör det på något sätt okej att unga tjejer ses som sexuellt villebråd, ett tillåtet byte.”

Det är en riktigt sjuk värld! Jag måste faktiskt säga att jag blir så förbannad och ledsen när jag ser hur ribban ständigt flyttas längre och längre ned. På bekostnad av barns trygghet och välmående. För vad egentligen?

Läs gärna Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth´s uppfattning om modevärldens sjuka skönhetsideal. Jag skulle fortfarande vilja ge henne en eloge för det hon gick upp på scenen och sa under Elle-galans prisutdelning 2009...

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...