MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 19 augusti 2011

Graffiti - ett gratis och lagligt alternativ...

Fick denna länk mailad till mig med texten: "Här behöver man inte begå brott för att få utlopp för sin konstnärsådra". Jag förstår dock att detta förmodligen inte riktigt är det man är ute efter som graffitimålare då mycket handlar om jakten på spänning, få synas - bygga upp ett namn.


Jag vill rekommendera att gå in och titta på debatten mellan vår moderat Christoffer Järkeborn, bl.a. ordförande i Södermalms stadsdelsnämnd och Ceylan Holago, producent Riksteatern i TV 4 nyhetsmorgon. I denna debatt blir i alla fall jag ganska förvånad över vilket konstigt resonemang som riksteatern för kring ämnet. Hon vill skilja på graffiti och klotter som skadegörelse?! -Det finns en graffiti som står för sig och som är konstformen, säger Holago i debatten.

Talespersonen från Riksteatern är inte direkt förtroendeingivande eller för ett logisk resonemang om du frågar mig. Trots att de själva förkastar kriminaliteten kring graffiti har de i ett av sina arrangemang med sig en känd graffitikonstnär som tydligt uttalat att man inte ska ta avstånd från det illegala eftersom det är en viktig del av konstformen/det som graffitikulturen till stor del går ut på.

Hur exakt tänker Riksteatern?

Att man på flera ställen i landet sett en ökning  av skadegörelsen/klottret i samband med kulturarrangemang som vissa kommuner anordnar, talar det för att en "laglig vägg" INTE är någon bra lösning. Det "taggar" snarare vissa personer som deltar i dessa arrangemang att i nästa steg gå ut och begå brott/klottra ännu mer.

 "Man klottrar på vägen dit och man klottrar på vägen hem"...

I exempelvis Malmö har man två lagliga sk. klotterväggar. Där kan man se att antalet anmälda klotterbrott ökat med 30 % i närområdet kring dessa väggar. Självklart finns det många som upplever dessa väggar som positivt men det frångår inte att det medför en ökad kostnad för samhället på fler än ett sätt. Samtidigt som det uppenbarligen uppmuntrar till skadegörelse/kriminalitet.

Daniel Diaz aka Ikaroz uttalade sig som sagt i våras om att man inte ska ta avstånd från den illegala graffitin eftersom det är en viktig del i den här konstformen/graffitikulturen. Han säger också, i en intervju från Sveriges Radio, att han tycker att Stockholm m.fl. noll tolerans linje har motsatt effekt. Att det gör det mer spännande för unga. 

Man har dock sett att i Stockholm har antalet klotterärenden minskat. Att vara oerhört konsekvent i denna fråga har gett positivt resultat vilket i sin tur sparar skattepengar som kan satsas på annat värdefullt. Göteborg har samma policy och allt fler städer tar nu efter och tar bort de lagliga väggarna som i sig inte gett något bra resultat (nu senast Umeå där man tidigare kunnat måla i 20 år).

Även om Graffitimålaren Daniel Diaz inte tycker om denna linje verkar han ändå köpt läget och målar mest (!?) på dukar vilket jag tycker är ett tecken på bra omdöme. Man faktiskt väljer om man vill gå den kriminella vägen eller inte.

Som jag sagt tidigare har jag ingenting emot lösningar där man kan få utlopp för denna konstform BARA de fungerar och minskar skadegörelsen. Sedan tycker jag att det faktiskt står öppet för vem som helst att bekosta sitt eget fritidsintresse. Precis som man själv får göra om man vill göra en oljemålning eller om man vill låta sina barn gå en konstkurs etc. Man ska inte tvinga andra att betala stora summor pengar för det gång på gång.

Jag vill ha en ren, snygg och trygg stad där kriminalitet förebyggs och motverkas. Jag håller med Christoffer Järkeborn i TV 4:s nyhetsmorgon där han sa: "Problemet är att om en liten liten grupp människor ska få avgöra hur alla vi andra ska få uppleva Stockholm. Att dom anser att dom ska få gå och måla graffiti eller att dom ska få klottra runtom i vår stad-det tycker jag är oacceptabelt". 

Läs även denna artikel gårdagens SvD

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...