MASKROSBARN AV MIN TID

onsdag 22 juni 2011

I bland behöver man bara muntras upp-vad kan vara bättre än klipp ur Solsidan?

Alex (Felix Herngren), Anna (Mia Skäringer), Mickan (Josephine Bornebusch), Fredde (Johan Rheborg) och...Ove "Tjenare kompis" Sundberg (Henrik Dorsin)

Om du frågar mig är Solsidan den bästa svenska serien (mitt humorfack) genom tiderna. Varför är den då så omåttligt populär hos så många av oss? Förmodligen för att vi känner igen oss i den. Vi har någon i vår omgivning som påminner om en eller flera av karaktärerna i serien. Vi känner igen oss i handlingen även om det mer eller kanske mindre ofta dras till sin spets. Det som också gör serien så fantastisk rolig är nog också att den lever ut vissa saker som vi egentligen skulle vilja göra ibland MEN som vi genom sunt förnuft väljer att inte göra (förhoppningsvis i alla fall:)

Jag bara älskar serien och hela familjen sitter som klistrad framför tv:n när den visas. "Kungen” är givetvis Alex barndomskamrat Fredde (superegoisten) som lyckas med de mest dråpliga sakerna.

Sedan kommer man då till karaktären Ove som jag bara avskyr. Jag blir verkligen frustrerad när han är med. Som en av mina väninnor sa:

"Jag orkar inte se på serien något mer pga. av den där idioten. Kan inte han råka ut för en olycka eller något?"

Jag fick faktiskt höra av någon för ett tag sedan att de faktiskt hade skrivit in i manuset att hans karaktär av en olyckshändelse skulle dö. Först blev jag glad, men ganska snabbt insåg jag att den käre Ove fakriskt bidrar till att serien blir just så bra som den är!

Han är ju faktiskt lite av en "Cable guy" som en del av oss kanske har eller har haft i sin bekantskapskrets...


Alex har en mardröm om Ove...

Alex ute i korridoren på förlossningen när en av barnmorskorna försöker vara vänligt mot honom...

 Läs mer om Sveriges humorserie här eller här!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...