MASKROSBARN AV MIN TID

onsdag 18 maj 2011

Invigning på ett av norra Europas modernaste vårdboende i dag!

Det var med stor glädje som jag idag var med och invigde Zakrisdals vårdboende!


Jag brukar faktiskt säga att när man är ny ordförande i en så stor organisation som vård- och omsorgsnämnden i Karlstad, är det mycket man behöver lära sig och få inlick i. Det är också många människor som på något sätt är berörda av vård- och omsorgsförvaltningen som man vill och ska träffa. Dels för att bl.a. lyssna på hur en dag kan se ut för dem eller för att höra på vad de har för tankar och idéer på vad som skulle kunna utvecklas och bli bättre..
*
När man då kommer till att diskutera Zakrisdal har ledordet varit att just lyssna - samla kunskap och ta in goda idéer...

Varje gång jag varit och besökt Zakrisdal har jag slagits av hur genomtänkt allt är. Då talar jag inte bara om planlösningen, tekniken eller den härliga områdesmiljö som det ligger inom. Jag talar även om verksamhetsinnehållet, personalschemat etc. som är anpassat för att kunna lägga så mycket tid och aktiviteter på de som bor där så mycket som möjligt.

Aktivering, gott bemötande och att sätta guldkant på tillvaron är oerhört viktigt i en verksamhet där man möter människor med olika demenssjukdomar...


Här lämnar jag över en gåva till enhetschefen Marianne Bergman å nämnden och förvaltningens vägnar...

Vi vet i dag att daglig aktivering är en viktig insats eftersom den förebygger ett ökat vårdbehov, ensamhet  och att den avlastar anhöriga. Det är därför viktigt att vi inom våra verksamheter kontinuerligt fortsätter med att utveckla detat tillsammans med rehabilitering och god omsorg.

”Det går inte en dag utan att personalen bakar något i köket tillsammans med de som bor hos oss", ”Varje dag går våra äldre ut i  någon av våra trädgårdar för att sätta sig ned och fika eller bara umgås med varandra”

Detta fick jag berättat för mig när jag tidigare denna veckan besökte medarbetarna för att lyssna på hur de och de boende hade det. Det var så glädjande att få höra dessa saker eftersom jag vet att alla människor har ett behov av att vara del av en gemenskap. Att få prata med någon, berätta om gamla minnen och dela med sig av sin livshistoria. Vi människor har ett behov av att få en värdefull tillvaro där vi kan få känna oss betydelsefulla och bekräftade. Vi behöver få komma ut i friska luften, få uppleva de olika årstiderna. Se blommor slå ut på våren och känna solen skina i våra ansikten.

För att kunna få uppleva dessa saker fast man blir gammal, måste saker och ting runt en vara genomtänkta...

- Lättillgänglighet att få komma ut varje dag (att bygga i ett plan)…

- Tillgång till naturupplevelser...
- Tilltalande yttre miljö med vackra trädgårdar där man bara kan sitta och koppla av…

- Flexibel personal...

- Bra aktivitetsutbud...

Alla dessa ingredienser tillsammans med mycket mer gör att Zakrisdal har blivit och är så lyckat som det är. Vi ska alla känna oss stolta över att ha fått till detta underbara vårdboende i Karlstad - att det dessutom är ett av Europas modernaste gör en extra stolt!


Stort tack till Marianne Bergman och alla medarbetarna på Zakrisdal för att ni bidrog till en mycket lyckad invigning och för att ni gjort/gör ett fantastiskt arbete!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...