MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 6 mars 2011

Polisens satsning på ungdomsgrupper - kommer det minska klottret i Karlstad?

Förhoppningsvis kommer det ge resultat på många fronter med Polisens satsning på ungdomsgrupper.

Det är med glädje som man läser om polisens satsning om den nya ungdomsgruppen i Värmland och jag hoppas innerligt att den inte "rinner ut i sanden" som de tidigare satsningarna på ungdomsgrupper gjort.

En av de 22 poliserna som ska arbeta mot ungdomsbrottsligheten är polisinspektören Ulrika Nordh. Hon har under många år arbetat med dessa frågor och hon har gjort det både bra och engagerat. När hon uttalade sig i NWT den 23/2 tycker jag att hon tryckte på en oerhört viktig sak i detta arbete...

...Det är att få ungdomarna att förstå att polisen även jobbar för ungdomarna.

Det är nog också en av de svåraste upppgifterna eftersom det är en fin balansgång mellan att bygga upp förtroende samtidigt som man måste agera när det finns en misstanke om brott eller när man exempelvis får in tips.

Det enklaste är nog att gå på tips som kommer in men det är inte alltid som det finns tips att gå på utan det är då som uppsökande och förebyggande arbete är viktiga delar i arbetet.

"Polisen satsar på ungdomsgrupper" - det var ytterligare ett reportage som var inne i NWT i fredags.

I denna artikel är det också glädjande att kunna läsa om att en av de prioriterade områdena som ungdomsgruppen kommer att ha är arbetet mot klotter.

Detta känns oerhört bra i synnerhet efter mitt blogginlägg tidigare i veckan. Här kommer svaret som ett brev på posten - samtidigt som polisen också bekräftar något som varit känt sedan länge, tyvärr.

Klotter är en ingång till grövre brott

NWT: – Klotter är ett ingångsbrott som det är viktigt att snabbt få bukt med innan ungdomarna hamnar i tyngre kriminalitet som misshandelsbrott och narkotikabruk, säger kriminalinspektör Leif Nyström.

Jag ser fram mot diskussionerna som kommer föras i kommunen om hur vi ska förebygga och motverka problematiken kring klotter.

Här har jag min fasta ståndpunkt - En laglig klottervägg är INTE lösningen för att minska denna skadegörelse. Här måste andra insatser in där flera aktörer samarbetar och här finns det redan bra framarbetade modeller från andra kommuner som arbetat med frågan under en längre tid.

Jag vidhåller att det viktigaste att ta tag i VAD-frågan - Vad är det som driver dessa ungdomar att göra dessa saker?
http://marlenekopparklint.blogspot.com/search/label/Klotter
http://marlenekopparklint.blogspot.com/search/label/Osynliga%20barn

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...