MASKROSBARN AV MIN TID

onsdag 12 januari 2011

I min nya roll som ordförande...

Som nytillträdd ordförande i vård- och omsorgsnämnden har jag denna vecka och nästa, ett fullspäckat schema där jag introduceras i verksamheten. Det är oerhört spännande och visst kan jag säga att det de senaste dagarna har varit lite åt "korvstoppningshållet"...

...men ack så intressant!

Det är tungt i början att komma in i hur allt fungerar men man lär sig otroligt mycket. Jag har redan fått träffa många duktiga och entusiastiska medarbetare som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter - vilket i sin tur gör att man snabbare kommer in i sitt uppdrag.

Något som jag tagit med mig och verkligen reflekterat över när jag suttit och lyssnat på medarbetarna dessa första dagar, är att de alla visat upp en stor glädje och stolthet när de pratar om sina verksamheter.

Det är underbart att se...

Jag kan också erkänna att det är inte först nu som jag verkligen börjar inse hur stor och omfattande vård- och omsorgsförvaltningen egentligen är.

Ca 3000 medarbetare och med en omsättning på över 1 miljard kronor...

Här finns det många verksamheter att besöka och desto fler medarbetare att lyssna på och jag är helt övertygad om att det kommer finnas många budskap och lärdomar att ta med sig in tillbaks till politiken de närmaste åren. Spännande!

Äldreomsorgen är en stor del i organisationen...

Utmaningarna inom äldreomsorgen växer för varje år i takt med den demografiska förändringen där befolkningen blir äldre och lever längre. Detta är en positiv utveckling, men det ställer krav på samhället.

Den självklara utgångspunkten för moderat äldrepolitik är att människor ska kunna åldras i trygghet och med bibehållen värdighet.

Vi har i dag hög kvalitet inom vård- och omsorgen i Karlstads kommun men självklart kan den bli bättre. Bland annat genom att öka kundens inflytande över sin omsorg. Genom att ge medarbetarna fler möjligheter till fortbildning och kompetensutveckling.

Genom att lyssna mer på medarbetarnas egna förslag till förbättringar...

När det gäller vård och omsorg av äldre, för personer med funktionsnedsättningar måste vi fokusera på deras individuella behov och önskemål.

Här är valfriheten en viktig del...

Det är viktigt att ge dem större inflytande över sin egen situation. Ge dem rätten att bestämma själva hur de vill ha sin omsorg.

Här ser jag stora utvecklingsmöjligheter...

Jag ser med spänning fram emot hur vi nu vidare kommer att arbeta med aktuella frågor som exempelvis matfrågan, där kvalitet och valfrihet kommer att vara ledord!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...