MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 10 oktober 2010

Hur vet du att ditt barn kommer hem tryggt i natt?

Nyss hemkommen från stan, efter jag hämtat min dotter som varit ute med en kompis, kan jag inte låta bli att skriva ett kort inlägg...

Jag är så glad över att min älskade dotter ringer till mig och vill bli hämtad. Jag är så stolt över att hon alltid varit så skötsam. Det som dock gör ont i mig är när jag ser alla dessa andra unga flickor, långt yngre än min egen dotter, ragla runt på stan, sitta på någon parkbänk, på trottoaren etc. alldeles för fulla och ensamma.

Jag tycker det är så synd att se detta och det tråkigaste av allt är att det inte alls är ovanligt. Det är inte en eller ett par stycken. Det är långt många fler. Man ser dem överallt och många av dem har inte åldern inne att dricka alkohol överhuvudtaget. Vad händer med alla dessa när kvällen lider mot sitt slut och natten tar vid. Vem tar hand om dem? Vem hjälper dem hem tryggt?

Vart är deras föräldrar...

Jag har också varit ung. Jag har också supit mig dyngrak och raglat runt. Suttit på en parkbänk själv. Inte haft koll på läget överhuvudtaget. Just därför vet jag att det betyder mycket med att ha någon som bryr sig. Någon som sätter gränser. Någon som ser till att man kommer hem tryggt. Någon som ser till att man inte dricker något alls när man inte ska göra det.

Alla har inte någon som bryr sig om dem. Alla blir inte omhändertagna. Alla kommer inte hem.

Inte tryggt iallafall. Inte av omtanke.

Vi kommer alltid att hämta våra barn vart de än är. Vi kommer alltid göra vårt bästa med att se till att de kommer hem tryggt.

Jag kommer aldrig sluta tycka att det är tragiskt att se alla dessa ungdomar-barn dra runt på stan en sen lördagkväll. Jag bara önskar att fler såg dem.

Att deras föräldrar såg dem...

Det är inte rätt. Det finns alltid andra alternativ. Det finns ett föräldraansvar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan inte annat än instämma. Och precis just detta du tar upp om allt det där som det faktiskt är större risk för desto fullare du själv är.

Har precis fått papper om att nattvandra, så det är väl bara att ge sig ut. Förrutom att vi faktiskt bor i stan (samma stad som du :-))så att vi rör oss här en hel del ändå. Typ till bion och tillbaks ...

Vivian...

Vivian...