MASKROSBARN AV MIN TID

onsdag 29 september 2010

Kampen om "kamphundar" är återigen igång...

Sitter just nu och tittar på Kvällsöppet med Ekdal. Debatten om huruvida "kamphund"sraserna ska förbjudas i Sverige går på högvarv.
***
Jag vidhåller det jag tidigare skrivit. Det är ett ägar- och ett socialt problem. Inte ett hundproblem.

http://marlenekopparklint.blogspot.com/search/label/Kamphundar

Det hjälper inte med ett förbud eftersom det är ett samhällsproblem där ett fåtal personer ställer till problem som andra otaliga underbara hundar och hundägare får lida för!

Måste denna gång tyvärr dissa Birro´s inlägg (lite grann) i just denna debatt medan jag hissar hundcoachen Fredrik Steen som satt med i panelen...
***
Kan rekommendera debatten som pågår på Markus Birros blogg på tv 4 (givetvis kunde jag inte låta bli att lägga in en kommentar:-)...

Avslutar givetvis med en bild på vår älskade staff Pim-pim som ligger mitt i "högen" bland våra andra älsklingar! Hon är absolut snällast av dem alla och ger skäl för smeknamnet Nanny-dog...

1 kommentar:

Tony Uhlin sa...

Varför inte ställa lite hårdar krav på oss hundägare, t ex att vi måste uppvisa för en brukshundsklubb att vi har kontroll och förstår det ansvar man har med en hund. Dels för att många i vår omgivningen kan vara rädda för hundar och speciellt den typen som nu kallas "kamphundar" som kan uppfattas som "farliga" och även vara det, inser att de måste ta extra stort hänsyn. Så självklart måste ett allmänt "gröntkort" införas. Det förekommer ju i andra sammanhang. Att jämföra med vapenlicens är kanske att ta i lite för mycket, men!

Vivian...

Vivian...