MASKROSBARN AV MIN TID

onsdag 11 augusti 2010

Samtalskampanj i Filipstad

På jobbet i dag var jag och Algot i Filipstad och samtalskampanjade med Ulf Söhrman. Som alltid får man med sig många bra idéer när man lyssnar på kommuninvånarnas synpunkter på vad de tycker kan förbättras eller utvecklas i kommunen.

En viktig synpunkt som jag tog med mig var att flera personer tyckte det var alldeles för mycket stök på gatorna inne i centrum - på nätterna och helgerna. Det var också flera stycken som förde fram att det är alltför många ungdomar som inte har något annat att göra mer än att bara "hänga" inne i centrum. Dessa unga är tvungna att fångas upp på något sätt.



En annan synpunkt som kom upp var om polisen. Man vill att polisen ska bli mer synlig även på kvällar, nätter och helger. Man upplevde att polisen oftast kom dit dagtid då behovet egentligen är minst.

Detta är något som jag tar till mig som ledamot i Polisstyrelsen i Värmland.


Filipstadstidningen var också på plats och ställde frågor om hur det tas emot när vi företrädare går runt på detta sätt och pratar med kommuninvånarna. De frågade också om varför vi gör det.

Det tas emot mycket positivt var jag och Ulf överens om!

Jag sa också som jag brukar säga; detta är ett sätt för oss att få ta del av de diskussioner som pågår hemma vid köksborden hemma hos människor. Vi kommer ut och fångar deras synpunkter, funderingar och goda idéer.

Vi vet att det finns många som har vettiga åsikter som de vill föra fram till oss politiker, men att det inte når fram av olika anledningar. En del kanske tycker att det blir ett för "stort projekt" att exempelvis gå till stadshuset och söka upp en förtroendevald. En del kanske tycker att det blir för krångligt att skriva om det och skicka till oss.

Ulf stärkte också upp denna teori med att berätta om att det sällan dyker upp någon när Filipstads kommun bjuder in till olika träffar då de exempelvis vill veta vad kommuninvånarna tycker.

Det är just därför som vi moderater, börjat fundera i nya banor...

För att vi ska få medborgare runtom i landet att bli mer delaktiga i politiken måste vi i allt större utsträckning pyssla med uppsökande verksamhet. På det sättet får vi en mer uppdaterad och verklighetsbaserad politik!

Det var en mycket trevlig eftermiddag och jag ser fram emot nästa gång jag ska tillbaks till Filipstad.

Jag kan också tillägga att jag gjort Algot till Värmlands samtalskampanjmaskot nr 1 (iallafall i mina ögon:-). Jag har aldrig varit med om en varelse som får så mycket uppmärksamhet som han får!

2 kommentarer:

Malin Lennartsdotter Hall sa...

Du är kanonbra och du är min mentor!

Marléne L Kopparklint sa...

Vad go du är! Tack...

Kram

Vivian...

Vivian...