MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 22 augusti 2010

Hammarö sjöräddning-mina nya vardagshjältar!



Igår var jag med sjöräddningen ut än en gång. Jag blev inbjuden att följa med efter vi var där med försvarsministern i måndags.

Detta besök gjorde jag för att jag vill lära mig mer om deras verksamhet eftersom det arbete de gör är ideellt och oerhört viktigt ur ett trygghetesperspektiv.

När vi var på väg till Vålbergsdagen hann vi prata en hel del om deras verksamhet och engagemang. En sak som jag reflekterade över var att många människor nog inte förstår att det är en ideell organisation bakom. De flesta tror nog att sjöräddningen ligger under en statlig myndighet och att de som arbetar inom verksamheten får lön för det arbete som de gör. Så är inte fallet...

De som arbetar inom verksamheten har andra arbeten i vanliga fall och får då göra upp med sin arbetsgivare om det är ok att de med kort varsel kan lämna arbetet om de får ett larm (efter att ett larm inkommit ska de inställa sig på 15 minuter).
*
*
De får ingen ersättning för förlorad arbetsinkomst. Man gör det helt och hållet ideellt-det är verkligen beundransvärt vilken insats dessa människor gör för att hjälpa andra.

Under Vålbergsdagen fick jag vara med när de visade upp sin verksamhet tillsammans med Räddningstjänsten i Karlstadsregionen. Jag hann också att prata med de med trevliga deltidsbrandmän/kvinna och fick höra lite kort om hur de arbetar. De visade givetvis upp sina brandbilar och den utbildningsanläggning som de använder för att lära ut hur man förebygger/släcker bränder.

Mycket lärorik dag där jag än en gång fick insikt i hur sjöräddningen arbetar. Jag tycker det är viktigt att vi politiker får och tar oss möjligheten att komma ut på detta sätt för att lära oss mer. I synnerhet när det gäller ideella organisationer. Denna kunskap tar jag definitivt med mig och försöker sprida vidare på det sätt jag kan.
*
Ser fram mot det besök som försvarsministern ska göra hos sjöräddningen i Kristinehamn nästa vecka!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...