MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 7 augusti 2010

Får ungdomar göra sina val inför framtiden för tidigt?

Under gårdagen hade jag nöjet att få följa med försvarsministern på flera olika verksamhetsbesök i Göteborg. Vi besökte bl.a. en mycket intressant verksamhet som heter Upp! som är ett frivilligt projekt som ligger under Göteborgs STAD.

Verksamheten riktar sig till ungdomar i ålder 16-24 år som står i startgroparna till sin framtid och inte riktigt vet vad de ska göra eller hur de ska förverkliga sina drömmar. De guider som jobbade på Upp! tar emot ungdomar efter de skrivit in sig på deras hemsida och anmält sitt intresse. Därefter intervjuas ungdomarna för att se vilken kompetens eller vilket intresse de har för att senare enklare kunna matcha deras drömmar.

Som jag uppfattade det utgår Upp! från den enskilda individen. Man arbetar med enpowerment (stärker individens möjlighet att bli mer självständig, man skapar verktyg så att man kan formulera sina egna mål och ta makt över sitt eget liv), motivation och KASAM (känsla av sammanhang). Detta är ett arbetssätt som ligger mig varmt om hjärtat och som jag själv använt mig mycket i mina arbeten med människor.

Jag tyckte verksamheten var spännade och stack ut lite mot andra verksamheter jag besökt som riktas till ungdomar som hamnat utanför arbetslivet. Här arbetade man mer förebyggande och erbjöd sina tjänster redan när ungdomar går i gymnasiet. Man utgick från vad ungdomar har för drömmar och egna kvalitéer innan de gick vidare och matchade ihop dem med näringslivet eller kanske hjälpte dem med att starta eget företag.

När vi satt och diskuterade fick det mig att tänka på något som jag ofta funderat på. Att det är svårt för ungdomar att välja vad de ska utbilda sig till och jobba med i framtiden när de är så unga som 14-15 år. Det är många som känner att de kanske inte har valt rätt när de väl är där. Att de känner sig vacklande till vad de ska göra i sin framtid. Vissa kanske är helt klara med vad de har för mål i framtiden och känner att valet är enkelt. Vissa kanske är det från början men ändrar sig på vägen och vissa kanske bara känner en stor osäkerhet.

Jag har inte riktigt någon bra lösning till hur man ska lösa detta, men jag blev inspirerad när jag besökte Upp! igår.

Det fick mig att börja fundera på alternativ för ungdomar som i den unga åldern som 14-15 år ska göra sitt val inför framtiden genom att välja gymnasial utbildning/linje.

Kanske det till en början borde finnas ett alternativ till grundläggande behörighetsutbildning på 1 år. Som man kan välja om man inte riktigt vet vad man vill. Där man får prova på olika inriktningar när man väl är där. Där varje elev förutom de grundläggande ämnena får genomgå "kompetens- och intresseinventeringar" för att se vart man befnner sig och därefter lättare kan göra sitt val.

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...