MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 8 augusti 2010

Denna sommar har nog klottrandet slagit rekord i Karlstad

Jag blir så trött och besviken när jag ser allt klotter som finns runt om i Karlstad just nu. När jag körde in till centrum tidigare i dag kunde jag på den korta sträcka räkna ihop det till ett 15-tal platser som blivit föremål för skadegörelse (nytt & gammalt) - vägskyltar, husväggar, elskåp, berg, bullerplank, staket. Jag tycker det är fruktansvärt tragiskt att se och det gör mig smått förbannad när jag vet hur mycket denna skadegörelse kostar kommuninvånarna.
a
Det måste till ett krafttag för att få bukt med detta. Klottret med alla dessa tags är ingen konst och det går inte att jämföra med den konstform som görs laglig väg. Detta är ett brott som ska bekämpas. Det är påträngande och sänker statusen på området/platsen där det sitter och det ska väck så snart man upptäckt det.
a
Sitter det kvar inbjuder det inte bara till att klottra mer utan det skickar signaler att det är ok och det är det inte.
a
Jag har inte ändrat min uppfattning när det gäller en laglig klottervägg i Karlstad, eftersom det största problemet är alla dessa tags som sprayas överallt på så många ställen som möjligt. Vart ligger konsten i det undrar jag? Det är också så att det har prövats på olika håll i landet där man inte har inte sett någon markant skillnad på att klottret-skadegörelsen i övrigt minskat, om man enbart ser till statistiken.
a
Lösningen ligger i att polisens MÅSTE ges mer resurser att arbeta mot det - så att de kan identifiera klottraren utifrån ett förebyggande perspektiv. Så att man kan fånga upp dessa unga kriminella med tidiga insatser baserade på VAD som driver dem till att klottra. Det borde Björn Samuelsson lägga ner sin energi på att se över i stället för att populistiskt kämpa för en laglig klottervägg i Karlstad.
a
Vi måste dessutom öka anmälningsbenägenheten och kunskapen kring klotter dvs. skadegörelse som ett brott. Målgruppen här är givetvis lärare, föräldrar och ungdomar. Arbetet med detta har påbörjats i Karlstad med det måste intensifieras tillsammans med polisens arbete. Vi måste dra det ett snäpp längre. Det får inte bli en dagsslända av detta arbete utan det måste kontinuerligt fortgå.
a
Om det är så att unga genom att klottra tags överallt vill få utlopp för sin konstnärliga kreativitet, ska vi genom dialog erbjuda andra vägar än den kriminella.
a
Klotter kan vara en inkörsport till grövre brott. Därför anser jag att det är viktigt ur ett brottsförebyggande perspektiv att motverka denna kriminalitet. Med nya lagändringar och kunskap från kriminologiska teorier kan polisen i dag arbeta mer effektivt mot klotter som skadegörelse. Det behövs uppenbarligen i allt högre utsträckning för att få bukt med problematiken eftersom det börjar bli ett stort problem i Karlstad.
a
Det kostar inte bara mycket utan det sänder negativa signaler och skapar en otrygghet för Karlstads kommuninvånare.

1 kommentar:

Artur sa...

Håller med till 100%. Speciellt tråkigt är det att se hammaren och skäran eller hakkors slarvigt klottrade på broräcken och fönsterkarmar.

Vivian...

Vivian...