MASKROSBARN AV MIN TID

måndag 29 mars 2010

Reflektioner och resultat från helgens The Zone FFC Evolution & UFC 111


Helgen har varit späckad med dels The Zone FC Evolution som bjöd på högklassig underhållning och UFC 111 som jag faktiskt tycker var den bästa på länge. Efter man kom hem från The Zone FC på natten till söndag var det i princip bara att slå på TV 4 sport och följa matcherna i UFC 111 där bl.a. Kurt Pellegrino besegrade Fabricio Camoes (rear naked choke), Frank Mir besegrades av Shane Carwin på KO och George st. Pierre besegrade Dan Hardy på unaminus decision.

Samtliga matcher var sevärda medan några av dem stack ut mer än de andra och var riktigt bra. Matchen med Pellegrino och Camoes var nog den som jag tyckte var bäst. Dan Hardy mot GSP var nog den som förvånade mest. Jag hade förväntat mig mer av GSP under matchen mot Hardy som imponerade med sin uthållighet och styrka. George Saint Pierre är en av mina favoriter och jag tror att förväntningarna på honom gör att man blir lite smått besviken när han inte levererar samma höga klass som han brukar. Matchen var klart godkänd, men den kunde varit bättre:-) Jag tycker Dan Hardy växer - han är en skön fighter och efter denna match mot GSP tror jag att han kommer gå långt och har mycket att ge. Han är lagom kaxig med glimten i ögat, vilket gör att man drar lite på munnen när han ska gå matcher:-)

Något som också var lite kul var att man fick se en glimt av Brock Lesnar som i eftersnacket av Shane Carwin och Frank Mir´s match gick upp i buren och talade om för Carwin att det bälte han efter matchen fått var mycket temporärt och att han själv hade bältet som gällde och det skulle han minsann få kämpa för att få. Brock är också en av mina favoriter och jag ser fram mot matchen mellan honom och Carwin där jag är helt övertygad om att han kommer krossa sin motståndare.

Arrangemanget i Göteborg höll hög klass och de 2501 personer som befann sig i Lisebergshallen var taggade – det var en skön stämning. Jag blev imponerad över hur välarrangerat det var medan jag tror att lokalen spelade en stor roll i hela den positiva känslan. Lisebergshallen är perfekt för ett sådant här arrangemang där man bygger upp åskådarna runt buren i mitten.

Vad gäller de 10 matcherna var de flesta mycket bra att se på och det är svårt att rangordna dem eftersom de flesta av dem var riktigt bra. Den som var bäst tyckte jag var mellan Ali AmezianePancrase gym mot Christopher Wassberg – Gladius MMA (-70 kg). Christopher vann på domslut (3-0) men han hade gott motstånd från Ali. Matchen som var näst bäst var Victor Cheng som bjöd på en bra match mot Andrei Kaeshov – Club WFCA – Baltic, Lettland. Victor är alltid underhållande att se på när han fightas. Jag gillar hans stil skarpt där han bjuder på bred fightingstil och är riktigt vass samtidigt som han har glimten i ögat och alltid verkar vara glad.

Något som gjorde lite ont i hjärtat var att Christoffer SvenssonHILTI BJJ Karlstad /- Gladius MMA förlorade mot Sean Farrel – MMA Barcelona team, Spanien. Matchen var bra och Farrel vann på KO, men eftersom man ville att Christoffer skulle ta hem det högg det till lite i hjärtat på mig:-) Jag hoppas i alla fall att han återhämtar sig snabbt och att vi får möjlighet att se mer av honom, han är riktigt duktig!

Något som också införts i The Zone är titelmatcher där man då fick fightas om bälten, det lite tråkiga var (eller inte för då blir det ju mer tävling över det hela) att ett av dem gick till Fernando Viera – UDL, Brazilien som genom submission (armbar) vann över Martin Svensson – Frontier MMA. Besam Yousef vann över Joao Neves – Loio team också han genom submission (rear naked choke).

I övrigt så var det också premiär för den första MMA tjej matchen i The Zone. Elina Nilsson – Gladius MMA gick mot Melissa Lan – Team Purmerend, Holland. Elina vann på domslutet 3-0. Det var intressant att se och jag hoppas att vi efter detta får se fler tjejmatcher!

Det var som sagt riktigt kul med lite ”hardcoreaction” sett från ringside:-) och jag ser fram mot nästa gala. Jag har dessutom hört rykten om att det ska arrangeras något i Karlstad vilket glädjer mig oerhört mycket.

Resultat UFC 111

Hela resultatet från The Zone FC Evolution:

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...