MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 17 januari 2010

Hur man säger och gör vad på förståeligt sätt

I mitt arbete och för den delen privat möter jag många människor precis som alla förmodligen gör mer eller mindre:-) Eftersom en stor del av mitt nuvarande arbete handlar om kommunikation, lägger jag ofta märke till hur människor kommunicerar till varandra och/eller hur man för ut ett budskap. Jag tycker det är intressant att se på kroppsspråket, hur de säger saker, vad de säger och vad de egentligen är de vill säga.

Inom exempelvis politiken är kommunikation det absolut viktigaste verktyget som finns och hos politiker är det viktigt hur man använder det och att man använder det på rätt sätt.

Jag är fascinerad av hur vi människor kommunicerar med varandra. Jag brukar också ställa mig själv frågan om hur andra uppfattar mig när jag kommunicerar. Det finns alltid saker man kan utveckla och göra bättre. För att se det tror jag att man själv måste vara lyhörd och mottaglig för förändringar.

Man kan alltid ändra på sig själv för att få olika effekter hos andra människor man kommunicerar med. Man måste bara ställa sig frågan vad man vill uppnå...

En del kanske uttrycker sig på ett sätt så att effekten inte riktigt blir som de tänkt sig eller så får man inte den respons som man önskat från början. Jag tror nog att alla varit med om det själva någon gång-både som mottagare eller sändare...

...det som sagts uppfattas som otrevligt eller plumpt fast det egentligen inte är meningen...

...man uppnår kanske inte det mål man tänkt sig från början...

...man hamnar ofta i små konflikter/diskussioner som inte leder fram till något konstruktivt..

...man tappar mottagarens intresse under tiden man samtalar - man blir avbruten eller fokus hamnar på annat håll...

Det är intressant att se på vad exakt det är hos denna person eller hos en själv som gör att det blir som det blir.

Jag skrev tidigare att jag de senaste åren arbetat med kommunikation...

Begreppet är intressant för vad får mottagaren egentligen för bild när man säger det? Kommunikation innefattar en mängd olika begrepp och man finner ordet inom flera olika områden. När det gäller exempelvis media kommunicerar man via olika kanaler/redskap såsom TV, radio, tidningar etc. för att påverka, förmedla känslor hos människor, företag. Förutom detta finns det idag ytterligare kanaler som vi kan använda oss av för att nå ut med ett budskap - sociala medier har exempelvis utvecklats blixtkvickt de senaste åren.

När vi människor kommunicerar med varandra ”öga mot öga” använder vi oss själva som kanal. De redskap vi använder är; vårt tal, vår hörsel och vårt kroppsspråk. Allt utifrån vad vi vill förmedla eller ta emot och med vilken känsla vi gör det på. När man arbetar med kommunikation oavsett om man vill få ut en nyhet i en tidning, lära sig kommunicera bättre, föra in en ny arbetsmodell i ett företag etc. är det flera olika faktorer som spelar in hur bra man lyckas.

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv, när hon tror att hon kan hjälpa andra…

Søren Kierkegaard (1813-1855)

Det finns som sagt flera olika faktorer som spelar in om man vill lyckas med ”det goda samtalet” eller nå ut med ett budskap och det finns en uppsjö med metoder på hur man ska lyckas på bästa sätt. Genom åren har jag haft förmånen att få lära mig flera olika metoder/förhållningsätt inom olika områden och i de flesta av dem kommer man in på ämnet med att kommunicera.

När det gäller att kommunicera ”vardagligt” brukar jag ta russinen ur kakan från ett par metoder (MI - Motiverande Intervjuteknik, Lösningsfokuserat arbete) som jag tidigare arbetat med. Detta tillsammans med lite egna erfarenheter har jag punktat upp några tumregler som jag själv försöker tänka på så ofta som möjligt och det är också dessa som jag alltid trycker på när jag håller utbildningar i ämnet.

Se vart den andre personen/verksamheten (mottagaren) befinner sig för att sedan anpassa samtalet, budskapet efter det. Försök alltid ta ett kliv tillbaks och tänka efter innan.

  • Bekräfta den du möter – men tänk på att bekräftelse inte är samma sak som smicker. Att bekräfta en annan person skapar positiv energi och en känsla av välbehag. Om en person känner sig bekräftad skapar det med all sannolikhet trygghet och förtroende…
  • Ställ öppna frågor för att utveckla samtalet. Lyssna, läs på för att lära dig…
  • Lyssna reflektivt för att visa att hört och tagit till dig vad den andre fört fram. Använd samma ord eller andra ord med samma mening i samtalet eller budskapet.
  • Ge ytterligare ett kvitto på att du fått med dig det som du hört eller det ni gemensamt kommit fram till genom att summera vad som sagts under samtalet. På ett sådant sätt visar du faktiskt att du hört vad som berättats för dig och du får förmodligen också ett kvitto på att du fått med dig rätt. Det är annars lätt att vi tolkar utifrån våra egna värderingar och det kanske inte alltid stämmer med vad en andre ville föra fram…
  • Se din egen roll i konflikter eller när andra människor har en dålig stämning gentemot dig. Har vi själva lagt en bra grund till samtal, samarbete eller med att föra fram ett budskap, hamnar vi sällan i konflikter.
  • Tänk på att vårt kroppsspråk spelar en stor roll. Det är inte bara vårt tal vi använder när vi ska kommunicera med andra människor för att göra oss förstådda. Olika människor har olika kroppsspråk; kulturellt, personligt. Med hänvisning till detta så är också kroppsspråket det språk som är lättast att misstolka.

Jag försöker ständigt förändra mitt tankesätt - se två sidor av samma mynt och jag försöker vända allt negativt till något positivt, även om det ibland kan vara svårt.

Jag tror att det viktigaste när man kommunicerar med andra är att man verkligen ser den/de man kommunicerar med och att man själv är tillgänglig. Med jämna mellanrum ska man se på sig själv och vara självkritisk för att i ett nästa steg våga pröva nya vägar.

”Det finns inget ont som inte har något gott med sig”

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...