MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 2 oktober 2009

En sjätteplats...Det är inte fy skam, minsann!

Rösterna i provvalet inför Riksdagsnomineringen är nu sammanräknade - Jag hamnade på sjätte plats vilket är helt underbart!

Detta glädjer mig oerhört mycket och jag känner mig ödmjuk inför det stöd som jag fått. Trots att jag är relativt ny inom politiken (jämfört med andra på listan) så har man visat ett stöd till de frågor som jag brinner för och mina värderingar.

Med hänvisning till resultatet kan man förmodligen också dra slutsatsen att man vill se kvinnor och nya ansikten på vallistan:-)

Sedan jag blev nominerad och bestämde mig för att kandidera till Riksdagen 2010, har jag fått support från flera olika håll. Det har inte bara varit från Karlstadbor utan det har kommit från flera håll i Värmland, vilket värmer mig extra mycket eftersom jag tycker att man som Riksdagsledamot ska ha ett regionalt helhetsperspektiv.

Man ska man inte bara fokusera på sin egen hemkommun utan man måste ha bredare perspektiv som täcker in hela regionen man tillhör.

Jag kan jämföra det med mitt styrelseuppdrag som ledamot i Polismyndigheten i Värmland. Inom ramarna för det så är det min skyldighet att införskaffa mig kunskap om organisationen och verksamheten. Därför är det viktigt att jag tar egna initiativ, lär mig om hur organisationen fungerar och följer polisens arbete i hela länet.

Det är lätt att fastna i sitt eget distrikt och inte få med sig helheten…

Om jag som polisstyrelsemedlem endast skulle följa ordningspolisens arbete i Samverkansområde Syd och inte samtliga samverkansområden eller de andra avdelningarna som ligger under myndigheten. Om jag bara sitter på sammanträden och får information från ett led. Om jag överhuvudtaget inte ger mig ut i verkligheten och lyssnar på de andra leden - Då anser jag att man inte tar sitt ansvar som förtroendevald…

Jag vill i mina förtroendeuppdrag ha information från alla led och skapa mig ett uppifrån- och nedifrån perspektiv...

Ett stort tack för förtroendet hittills! Nästa steg är intervju hos Nomineringskommittén och därefter Nomineringsstämman i november. Jag hoppas på fortsatt stöd och att många tummar hålls för mig hela vägen…

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...