MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 31 oktober 2009

En helt underbar dag!

I dag har det varit en sådan där perfekt dag. En helt underbar, solig höstdag där jag försökt ta tillvara på varje minut. Bara vara. Det är inte nog ofta jag tar mig tid att åka ut i skogen, ta en promenad och njuta. I dag var dock en sådan dag. Jag och två av mina juveler gick på upptäcksfärd i jakten på lite gråmossa...

Att vara ute i naturen fyller verkligen på energibehållaren. Man känner sig mer harmonisk och blir mycket piggare.

Blåbärsris, grönmossa, gråmossa, tallris, granris och kottar. Det var vad vi fick med oss. Bilen såg ut som en komposthög när vi var klara. Härligt!

När jag promenerade och såg alla vackra höstfärger fick det mig att tänka på vad härligt det är med årstider. Alla årstider har sin charm. Jag tror att man skulle bli ganska uttråkad om man hade sommar året runt. Jag är dock lite inkonsekvent. På sommaren brukar jag säga att jag önskar det vore sommar jämt - att jag inte vill att det ska ta slut. På vintern när det är för kallt, för snöslaskigt för mörkt - då kan det också komma någon kommentar om att jag ska flytta någonstans där det är varmt året runt:-)

Trots mitt gnäll ibland så älskar jag faktiskt våra fyra årstider och skulle inte vilja vara utan dem. De har alla sin charm och speciella sidor...

Jag kommer mycket väl ihåg när jag skulle beskriva våra årstider för min väninna och hennes barn som bor i Australien. Det fick mig att verkligen tänka till. Varje årstid som jag med text beskrev, fick mig att bli nostalgisk och varm inombords . Man har alltid så mycket underbara saker att se fram mot med de olika årstiderna!

Hösten: Storslagna färger i naturen. Tid att förbereda trädgården för att gå i vila. Göra det man inte gjorde på semestern - måla och reparera huset. Plantera lökar. Skogen full av svamp. Safta och sylta. Kräftor. Kratta löv. Elda löv och grenar. Ställa in cyklar, mopeder. Höststövlarna tas fram. Härliga kläder - burriga stickade tröjor och halsdukar. Man har alltid på sig för lite eller för mycket kläder. En tid med hög mysfaktor inne. Mycket levande ljus. Hämta in ved från skjulet och tända brasor. All helgonahelgen - tända ljus för nära och kära man vill minnas- Halloween - utskurna pumpor med ljus, klä ut sig, umgås med familj & vänner. Förberedelser inför julen. Pyssel med barnen. Väntan på snön och vintern. Se de första snöflingorna falla tillsammans med den man älskar. Kärlek och mys.

Vinter: Träden är vita av frost, naturen gnistrar. Längtan efter snö och riktig kyla så att den ligger kvar. Lucia - baka Lussekatter tillsammans med barnen. Julen - julklappar, tv, umgås med familjen - doften av julskinka, mat, mat och åter mat. Knarr under skorna när man är ute och går. Fram med skovärmarna, långkalsonger, termobyxor. Alltid överfulla klädhängare i hallen. Mörkt ute när man åker till jobbet på morgonen. Mörkt ute när man åker hem från jobbet. Åka skidor, snowboard, skridskor. Varm choklad, grilla korv ute, värma händerna mot brasan. Man har alltid på sig för lite (i allafall jag som ständigt är ärkefrusen:-) Mycket ved, stearinljus, fotogen och lampolja. Minusgrader. Skotta snö. Bygga snögrottor, göra snölyktor, snögubbar, snöbollskrig med barnen. Kasta sig i snön och göra änglar - bli barn på nytt. Snökocklar i pälsen på hundarna. Åka längdskidor under stjärnklar himmel tillsammans med den man älskar. Kärlek och mys.

Våren: Varmare ute. Snön smälter. Naturen vaknar till liv. Fågelkvitter. De planterade lökarna tittar fram under snön. Sitta mot solväggen i värmen. Energi. Så fröer. Påsk - långledigt, umgås med familj & vänner, påskkärringar, påskbrev, godis, påskmust, mat, mat och åter mat. Nyvakna getingar, de första fjärilarna. Kratta löv, elda löv och grenar. Grilla. Valborg - brasor, fyrkerier, hälsa våren välkommen. Tussilago, Vitsippor, Liljekonvaljer och doften av hägg. Ta fram utemöblerna och grillen. Klippa det första gräset. Promenader. Ljust ute när man åker till jobbet. Ljust ute när man lägger sig. För lite kläder för snabbt. Sitta ute på kvällarna med filt runt sig - tätt ihop. Kärlek och mys.

Sommaren: Sol och värme. Regn och åska. Plantera ut de sådda fröerna. Syrén och fruktträd som blommar. Fågelkvitter. Skolavslutningar. Klänningar, linnen, shorts, sandaler. Man bannar gruset under fötterna när man går barfota. Smörblommor, prästkragar, lupiner, blåklockor, lavendel. Midsommar - umgås med familj & vänner, dansa kring midsommarstången, sill, färskpotatis, gräddfil, jordgubbar och vispgrädde. Semester. Kusten, havsdoften, snäckor, krabbor, kräfor, räkor. Solbränna. Blommor. Klippa gräset. Fotboll, cykla, inlines, dykning. Stranden. Bada. Grilla, grilla och åter grilla. Varmt i bilen, flåsande hundar. Kvällspromenader. Sitta ute långa kvällar. Ljudet av syrsor. Getingar, humlor, fjärilar, mygg. Ta ett kvällsdopp tillsammans med den man älskar. Man vill inte att det ska ta slut. Kärlek och mys.

Som sagt - det finns så mycket att se fram emot!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...