MASKROSBARN AV MIN TID

onsdag 16 september 2009

Om att vara riksdagskandidat inför valet år 2010...

Hämtat från Facebook gruppen: "Marléne Lund Kopparklint till riksdagen 2010"


"Marléne har varit politiskt aktiv sedan 2004. Efter valet 2006 fick hon uppdrag som ledamot i polisstyrelsen Värmland och har verkat där sedan dess. Hon har även politiska uppdrag i sin hemkommun Karlstad där hon bland annat är ersättare i Stadsbyggnadsnämnden.

Marléne har tidigare arbetat som processledare inom enheten för det alkohol- och drogförebyggande arbetet i Karlstads kommun, med fokus på barn och ungdomar. Målet är att alla barn och ungdomar ska få en trygg uppväxt. Att ge föräldrar verktyg att bli trygga i sin föräldraroll. Att motverka tillgången på narkotika och illegal alkohol. Samt att ge personalen i skolan verktyg att tidigt se och upptäcka barn och ungdomar med normbrytande beteende.
***
I mitten av 2008 bytte Marléne arbete och hon arbetar idag som projektledare i region Svealand för Moderaterna riksorganisationen och då med välfärdsfrågor inom främst den offentliga sektorn. Marléne har alltid varit engagerad i frågor som rör utsatta grupper och har sedan många år tillbaka arbetat med och engagerat sig i ”de osynliga barnen” som lever tillsammans med missbrukande och/eller psykiskt sjuka föräldrar. Hon har också de senaste åren engagerat sig i HBT – frågor, där fokus främst legat på att motverka fördomar och brott mot HBT – personer i vårt samhälle."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Varför ställer du upp i riksdagsvalet?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Att kandidera till riksdagen har inte alltid varit en självklarhet för mig, det är en sak som har mognat fram. Jag tror att det är en fördel att jag är relativt ny som politiker, eftersom en politiskt onyanserad syn på verkligheten många gånger kan bidra till nya infallsvinklar. – Vi politiker är duktiga på att föra ut budskap och tror ofta att vi kan övertyga människor om vad som är rätt och fel. Jag tycker det är viktigt att vända på det. Politik börjar redan med diskussioner hemma vid köksbordet. Därför är det viktigt att lyssna på människor, ta reda på vad de tycker är viktigt och sedan använda den kunskapen till att skapa en bättre politik.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vilka frågor tänker du prioritera?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Jag brinner för frågor som rör äldre och trygghet. Jag vill höja kvalitén inom äldreomsorgen. Det ska finnas tid för personalen att sitta ner och verkligen prata med och lyssna på de äldre. Det är oerhört viktigt och värdefullt för alla parter. Vårdtagare, precis som personal ska känna sig betydelsefulla - inte förbisedda eller otillräckliga. Detta är grundläggande för att alla ska få ett respektfullt omhändertagande och givande arbete. Man ska som personal känna stolthet över sitt arbete och ha en känsla av att ha varit tillräcklig när man slutat för dagen.

– Det är också viktigt att förbättra tryggheten för den enskilde medborgaren i vårt samhälle. Barn och ungdomar har rätt till en trygg uppväxtmiljö där de blir sedda av stabila och fungerande föräldrar. Vi måste i högre utsträckning uppmärksamma det stora antalet ”osynliga barn” runtomkring oss. Det är viktigt att vi tidigt reagerar och sätter in rätt insatser när vi ser att ett barn far illa eller har ett normbrytande beteende.

– Många som begår brott kommer själva från splittrade familjer. De har inte haft ett ”grundtrygghetspaket” med sig från början. Vi måste sträva efter att bygga upp ett välfärdssystem där ingen lämnas utanför eller hamnar mellan stolarna.

– Kampen mot den organiserade brottsligheten är oerhört viktigt. Det handlar exempelvis om människohandel, illegala vapen, narkotikahandel, ekonomiska brott, utpressning etc. Det gränsöverskridande rättsliga samarbetet måste stärkas upp i alla dessa frågor och då krävs samverkan mellan polisen och andra myndigheter.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Några avslutande ord?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
– Jag vill vara med och påverka. Därför kandiderar jag till riksdagen. Jag vill bidra till Moderaternas fortsatta utveckling och förnyelse både organisatorisk och politiskt.
***
– Även om det är en bit kvar till den slutgiltiga riksdagslistan så känner mig oerhört stolt hittills över att vara 1 av 55 kandidater i Värmland. I denna process så pågår provvalet för fullt i Värmland. Jag hopppas att jag efter det får fortsatt stöd i min kandidatur - All uppmuntran och stöttning som jag hittills fått gör mig jätteglad och jag är mycket tacksam för förtroendet.
***
– Jag ser med spänning fram mot den här resan och hoppas verkligen på att få vara en del av den fullt ut genom att få ditt stöd i riksdagsvalet 2010!

Marléne Lund Kopparklint , Värmland (M)

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...