MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 25 september 2009

Från en verklighet till en annan...

Efter en mycket hektisk och händelserik vecka har man äntligen fått sätta sig ned hemma och koppla av. Ibland händer det så mycket att man knappt hinner med att tänka - än mindre reflektera när man är mitt uppe i det.

Veckan började med planeringen av resan för vår lilla tik Fiffi som äntligen skulle få träffa sin påtänkta fästman Josef som bor i Småland:-) Efter att ha försökt att pussla hit och dit så insåg vi att möjligheten att åka iväg med henne själva, inte fanns - tiden räckte helt enkelt inte till. En förväntansfull Lill-matte fick hoppa in i stället och sätta sig på tåget. Nu återstår bara väntan på att se om det kommer några ljuvliga små varelser om ca 63 dagar...

Veckan fortsatte med ett mycket omdebatterat nämndsammanträde på onsdagen. Det var dags för Karlstads Stadsbyggnadsnämnd att ta beslut om kvarteret Negern -Skulle namnet finnas kvar eller inte? Detta heta ämne skulle äntligen få ett slut.

Den mediala uppmärksamheten var stor och demonstranterna fanns på plats som de utlovat. Man fick mycket att fundera på/reflektera över denna dag som slutade med det att nämnden var överens om -det nästan 150 år gamla kvartersnamnet skulle tas bort.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvarteret-negern-far-nytt-namn-1.958662

Efter denna verklighet kom nästa...Polismyndigheten i Värmland.

Inom ramarna för mitt politiska uppdrag som polisstyrelseledamot i Värmland, fick jag under gårdagen följa Krimjourens och Krim SYD:s arbete. Jag fick träffa många trevliga medarbetare som bidrog till att jag fick en god inblick i hur man arbetar på de olika avdelningarna.

Det var oerhört givande att få träffa dem som arbetar ute i verkligheten och jag fick lära mig en hel del. Jag fick också svar på en del jag undrat över, samtidigt som jag fick med mig nya frågor och funderingar kring det som berättats för mig.

Även om det utförs oerhört mycket bra arbete inom polisen, finns det givetvis en del som kan
utvecklas ytterligare...

Jag har än en gång blivit påmind om hur viktigt det är för politiker att komma ut i de verksamheter som man har uppdrag inom och prata med människor som det berör. Man måste med jämna mellanrum komma ut och se verkligheten. Visst får man ut mycket information när man sitter på sammanträden, men det är nog så viktigt att se hur det fungerar i praktiken.

Man får inte glömma bort att ha ett uppifrån- och nedifrånperspektiv...

Det är viktigt att få till sig vad de som arbetar ute i verkligheten har för erfarenheter. Vilka viktiga synpunkter som personal har är ack så viktigt för en politiker att få möjlighet att få ta del av.

Som politiker tycker jag att det är A och O att hämta budskap och synpunkter utifrån och ta med dem in tillbaks till politiken...

Tråkigt nog finns det en del som glömmer bort detta - det blir lätt en envägskommunikation där man bara får infomation från ett led. I en politiskt styrd organisation är det viktigt att få information från alla led.

Jag ser fram emot ännu ett arbetspass tilllsammans med polisens hundenhet under helgen och är helt övertygad om att det blir lika givande som gårdagen!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...