MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 24 oktober 2008

Är man beredd på att ta konsekvenserna?

I ett tidigare inlägg som jag haft; ”Kvinnors list” har jag fått kommentarer innehållande flera olika åsikter (vissa har jag valt att publicera och vissa inte). Det har dock kommit in ett par kommentarer som jag här väljer att ta upp. Samtidigt som det är ett ypperligt tillfälle att utveckla ämnet med att exploatera sig själv med att skicka vågade bilder i det IT/mobil-samhället vi lever i.

Jag omskrev tidigare en kort incident, i samband med att jag skrev om ett större ämne som rörde kvinnors, ibland, riktigt elaka sätt gentemot andra kvinnor. Jag berättade om en kvinna som sänt en vulgär bild på sig själv naken, för att fånga in en man som redan var gift. Mannen hade inte alls haft samma intentioner som denna kvinna uppenbarligen hade. De hade samtalat med varandra sporadiskt (träffats några gånger genom sina olika arbeten) och som mannen trodde på en ytlig kollegial basis.

Jag har fått en kommentar där skribenten nästan förutsätter att mannen ljuger för att rädda sitt eget skinn. Här är jag nog faktiskt tvungen att sätta ned båda fötterna och ta män lite i försvar. Visst händer det att kvinnor råkar ut för män som beter sig illa. Vi får dock inte glömma bort att det faktiskt finns en hel del kvinnor som behandlar män illa. Ofta för att de själva har blivit ratade av mannen. Det kan också handla om att de har gjort något som de själva i efterhand ångrar.

När det inträffat en pinsam situation eller något som tjejen/kvinnan ångrar har jag märkt att vissa har väldigt lätt att skylla på killen/mannen. Det kan då komma någon efterkonstruerad story, där de ofta skyller på killen/mannen. De berättar inte hela sanningen. De nämner inte att det kanske varit de själva som varit den efterhängsna och inte fått det gensvar de ville.

När det gäller att skicka bilder...

Oavsett om man pratat kort med varandra 5-10 gånger sammanlagt eller 20-50 gånger så tycker inte jag att man skickar en vulgär bild på sig själv naken.

Man måste också fundera på vad det ger för signaler om en själv när man gör det.

Visst kan killar/män tycka att det är rätt schysst att få en bild på en brud som ligger och visar privata delar av sin kropp. Problemet är dock om man som avsändare är så naiv att man tror att den bilden är bara för mottagarens ögon. Då är man illa ute (om det inte är så att man har ett fast förhållande och litar på varandra vill säga). Det är helt ok om man är beredd på att ta konsekvenserna bl.a. att den sprids vidare som ett "kedjebrev".

Jag har själv fått hört en del gånger av killar/män som fått lite utmanande bilder att de skickat vidare/visat för andra: "- Ja, men vad kan hon förvänta sig då, en sån typ av brud vill ju alltid synas - det fattar du väl att jag inte är den enda som fått den här.” Sedan kan man tycka att resonemanget är fel, men det är en annan sak. Tjejen/kvinnan som sänt den från början kanske blir upprörd när hon får veta att "halva stan" sett den eller får negativa signaler om att hon gjort det. Vad kan man säga...det är alltid en risk att göra något dylikt och det måste man själv ta ansvar för och ha i bakhuvudet - tänk efter innan...


Det är en annan sak om det är en yngre förmåga som gjort det. Personen kanske inte riktigt tänkt på riskerna/konsekvenserna av sitt handlande och riskerar att få betala dyrt för det.

Jag tycker dock inte att det är helt normalt att en vuxen person skickar iväg nakenbilder på sig själv till personer de inte känner riktigt väl (om ens då). Gör man det har man förmodligen ett oerhört behov av att bli bekräftad som också en "kommentarare" skrev. Frågan är om det är rätt sätt att bli bekräftad på...

Är man "riktigt psykiskt störd i huvudet" (som en "kommentarare" uttryckte det) för att man gör det? Nej, visst är man inte det, men man kanske är obetänksam och/eller har en riktigt taskig självkänsla som gör att man behöver få extra bekräftelse.

Att skicka bilder på sig själv, använda sin webbkamera......


För att återgå till ämnet. Det finns en mycket viktig aspekt som jag ständigt upprepar för unga tjejer som chattar, skickar bilder på sig själva över nätet, mms: ar bilder på sig själva. Tänk er för! Man bör alltid ställa sig frågan, om man resten av sitt liv tycker att det är kul att ens arbetskolleger, barn, familj har möjlighet att kika på en själv. Att de ser bilder, där man poserar mer vågat och visar mer privata delar av sin kropp.

Bilder sprids dagligen och cirkulerar runt på alla möjliga ställen som man själv kanske inte alls tycker är lämpliga. Det är en risk man tar när man skickar bilder till andra.

Det finns många unga tjejer/killar som sitter ute på nätet och kanske chattar med någon trevlig kille/tjej under en period. Det ena leder till det andra och killen/tjejen ber henne skicka över/mms:a en vågad bild på sig själv. De gör det de blivit ombedda om och gör det godtroget. Givetvis tror de inte att den ska spridas vidare.

Detta händer dock dagligen!


Företeelsen är vanligare än man tror och är man 15-17 år kanske man inte har den erfarenhet och kunskap om hur det verkligen fungerar eller vilka risker man tar. (Är det en 30-åring som gör det, får man ändå tro att den personen vet vad den gör. Personen har förmodligen redan tagit i beräknande, vilka risker som finns med det).

Jag tycker att det är jätteviktigt att man som förälder tar upp detta med sina barn och förklarar riskerna/konsekvenserna med det. Man måste skydda sina barn i sådana här lägen och det är aldrig för sent eller för tidigt att ta upp det. Den dagen de börjar sitta framför datorn och chatta med andra bör man sätta sig ned och samtala med dem. Givetvis ska man anpassa innehållet pedagogiskt efter ålder och mognad. Det handlar om att skydda dem och även sig själv tråkigheter som kan inträffa i framtiden.

Sist men inte minst tycker jag personligen att man ska vara mycket försiktig med vad man har i sin mobil eller på sin dator. Det kan faktiskt hända att de blir stulna eller att någon hackar sig in på datorn och kommer åt allt man har på den. Delar av ens liv kan bli uthängt på en bråkdels sekund!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade inte ens läst det tidigare inlägget men jag håller helt med dig om det du skriver. Jag fick en liknande bild från en tjej som jag pratat med i några månader. Det sa en del om henne om man säger så...En påklädd bild är sexigare en bild som visar allt. Nej, fram för tjejer som sparar lite på sig själva och som man får jobba lite för att få. De är något och satsa på...

Anonym sa...

Att skicka bilder på sig naken eller i ännu värre i vulgära positioner kan vara ödesdigert för denna person, precis som Marléne beskriver så ser killarna henne som någon som ingen vill ha utan det är ett objekt som är tillgänglig för alla. Men självklart, är det så att man vill satsa på porrindustrin, så är det ett utmärkt forum för att göra reklam för sig själv För det det är otroligt naivt att tro att dessa bilder inte kommer i omlopp, även om det är till sin nuvarande kille, så kanske det tar slut en gång...

Vivian...

Vivian...