MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 11 oktober 2008

Kvinnors list, eller?

Än en gång har jag fått höra en historia om en ganska tragisk sak som tråkigt nog är allt för vanligt.

Jag blir alltid lika förvånad över tjejers eller kvinnors förmåga att övertolka saker eller försöka förstöra för andra för att de själva har så taskig självkänsla.

Det finns så många kvinnor som gör saker för att själva skapa någon slags bekräftelse i sin tillvaro, när det istället handlar om att de måste börja älska sig själva istället.

Många gånger när man hör talas om det eller själv råkat ut för saker genom livet så undrar man hur det egentligen är ställt hos den som det berör. Jag har dock lärt mig att ta ett steg tillbaks och verkligen tänka efter vad det egentligen står för.
***
Jag har alltid sagt att det finns inget värre än kvinnor/tjejer som ska försöka ta killar/män från andra eller som blir ratade av dem och ska hämnas. Eller för den delen kvinnor/tjejer som känner sig hotade eller underlägsna andra kvinnor.

En god vän till mig berättade nyligen hur hans kollega (som är gift och har barn) i sitt arbete träffat på en kvinna som varit trevlig och de samtalat med varandra vid ett flertal tillfällen eftersom de träffats i jobbet. Det hans kollega inte fattade var att hon började bygga upp känslor för honom. Hon började se till att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, både på sin arbetsplats men också utanför den. Detta förstod han dock inte förrän i efterhand när pusselbitarna föll på plats.

Innan han knappt hann blinka, mms:ar hon en bild på sig själv naken till honom.

Han själv satt där som ett frågetecken och undrade hur det gick till. Han hade aldrig menat att det skulle bli på detta vis utan hade sett på det som en "kollegial" basis. Han älskade sin fru och skulle aldrig sätta sitt äktenskap på spel.

Han tyckte att de pratat som vanliga kollegor gör med varandra i sitt arbete om alldagliga saker och arbete, men ack så fel det blev (sedan kan man kanske tycka att han var naiv, men man vet också att kvinnor och män talar två språk ibland och det är ju inte en gång man själv sagt saker till gubben och trott att han ska förstå vinken:-).

I detta sammanhang, finns det också en annan aspekt i det hela...

(Nu hör det väl inte riktigt till normaliteten att man gör en sådan sak som att skicka nakenbilder på sig själv utan att man riktigt ordentligt känner personen i fråga, om ens då:-)

Den här kvinnan hade ju bara träffat och pratat med honom vid några tillfällen och ändå utsätter hon sig för en sådan risk som hon gjorde. Hon visste att han var gift. Hon kunde inte veta hur han skulle hantera det hon skickat eller vems telefon hon skickade det till och det skulle i praktiken kunnat bli jättepinsamt för henne själv om det hamnade i fel händer...

Summa summarum är att det blev en riktigt otrevlig situation för de inblandade och man kan ju hoppas det dragits lärdom av det. Som tur var löste sig situationen och ingen skada blev skedd.

Ett annat tillfälle som jag kommer att tänka på var när min käre make åkte buss för en tid sedan och hörde tre tjejer i 15-års åldern som satt i sätet bakom honom och smidde planer. Det handlade om hur de skulle förstöra för en fd tjejkompis till dem.

En av tjejerna hade blivit nobbad av killen som var tillsammans med denna tjej och då skulle de givetvis förstöra för dem båda genom att sprida ut elaka rykten etc. Det min man fick höra var så svinigt att det knöt sig i magen på mig, men jag vet också att oavsett om det är en 15-åring eller en 30-åring, är det precis samma spelregler som gäller. Allt handlar bara om hur dåligt självförtroende, självkänsla personen i fråga har.

Det som de inte förstår är att det i slutändan skadar dem själva, än en gång "what comes around goes around".

Ju äldre man blir desto mer erfarenheter får man som kvinna om hur dessa spelregler går till. Man lär sig det tråkigt nog och man ser de kvinnor som har tagit till sig det.

Det kommer alltid finnas tjejer/kvinnor som försöker förstöra för andra genom att försöka ta andra kvinnors män, det blir liksom en lek för dem. Men det de inte förstår är att det är dem själva som i slutändan råkar illa ut. En dag råkar de ut för samma sak, de får ett elakt rykte om sig som gör att människor ser ner på dem. Fast det egentligen bara handlat om att de är så osäkra själva inombords och har höjt ribban lite till, gått in på förbjudet territorium, för att få bekräftelse.

Det som jag fortfarande har lite svårt att förstå är hur man tänker, när man smider dessa planer eller övertolkar känslor. Jag vet om skräckhistorier där kvinnor blivit nobbade och försökt hämnas genom att knäcka killens förhållande och det upphör aldrig att förvåna mig vilka medel som tas till. Men det finns också de tjejer/kvinnor som ser det som en utmaning att förstöra, ta någons kille och allt för att de själva kanske inte har ett liv de trivs med.

Eller när de tror att någon är mer intresserad än vad den är, börjar ringa, skicka sms, skicka bilder på sig själv-se mig, hör mig... De tolkar in saker som egentligen inte finns, för att sedan upptäcka att det inte var ömsesidigt. Sedan kommer besvikelsen, hämnden.

Det är så tragiskt, men ack så vanligt. Jag tycker det är patetiskt och jag kan inte annat än att tycka synd om dem egentligen. Herregud, skaffa lite självförtroende, älska er själva.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant och tänkvärd text

Anonym sa...

Brudar är det värsta man kan ha att göra med när de är hämdlystna. Det är riktigt sjukt vilken nivå de kan sänka sig till, men en tröst är att det syns ganska tydligt när det är en bränd tjej som hämnas. De lägger alltid ned sig, skapar rykten, skriver brev eller ringer och lägger på etc. Riktiga lågvattenmärken!!! Men jag måste faktiskt fråga, vem skickar en bild på sig själv naken efter en kort tid-det är inte helt 100, hennes största dröm kanske är att posa i Slitz:-)Poor girl

Anonym sa...

Om den där gubben inte vill ha bilden, kan han skicka den vidare till mig ha ha

Anonym sa...

Lyckost killen som får den bruden:)) Han får dela med sig med till alla andra killar:))En tjej som skickar sådana kort och flörtar med en som redan är gift är en "skank" som aldrig blir trogen. I know the type...kräver alldeles för mycket uppmärksamhet så det inte räcker med en och förmodligen för att hon har taskig självbild!!

Anonym sa...

Hej

Kanske det finns flera sidor av samma sak, det du har fått är andrahandsinformation. Vem vet vad han som var drabbad av detta egentligen har undanhållit av information, för att rädda sitt eget skin. Det är sällan man sitter med ett totalt överblick av en händelse som detta. Jag tycker inte att man ska dömma förrän man vet hela sanningen, och har en redogörelse från båda parterna.

Marléne L Kopparklint sa...

Svar: Självklart finns det alltid två sidor på ett mynt. I detta beskrivna fall tycker jag ändå att den som skickar en bild på sig naken till en annan person som hon knappt känner, har ändå agerat föraktfullt gentemot sig själv och den hon skickat den till. Jag anser att det saknas moral och etik om man går på en annan man/kvinna som man vet har ett förhållande/är gift. Att skicka en osmaklig bild på sig själv i vulgär position är inte normalt.

Anonym sa...

Ja.. för ca 10 år sedan råkade vi ut för en psykopat kvinna.. som påstod att ha ett förhållande med min man .. sökte jobb hos hans samarbets partner (som satt kontoret bredvid) .. och en massa andra knepiga saker hände.
Till slut blev han ursinnig och bad henne fara oh flyga..
Jag anklagade honom för att ha varit otrogen eller uppmuntrat henne .. men han var oskyldig..
De enda han hade gjort var att var trevlig på krogen och dansat.. så vårat äktenskap hade kunnat slutat i en katastrof..
Denna kvinna ni talar om låter inte helt frisk heller .. så låt inte hon förstöra något.. Säg åt mannen i fråga att be henne dra och låta han vara ifred för han älskar sin fru!!
Kram Ulrika L

Vivian...

Vivian...