MASKROSBARN AV MIN TID

måndag 8 september 2008

Statsministerns pressekreterare

Har just kommit hem från ett intressant föredrag som Fredrik Reinfeldts pressekreterare Edvard Unsgaard höll i våra lokaler på Pumpgatan.

Fast jag fortfarande var ganska krasslig, fångade han mitt intresse med sitt innehåll. Han berättade om hur media fungerade, hur journalister arbetade och hur logiskt det egentligen är mm.

Det var intressant hur Edvard hade lagt upp föreläsningen med att visa hur en dagstidning arbetar, hur nyheter blir nyheter. Många goda råd fanns med och jag tänker som alltid när jag gått mediautbildningar att: "Det där ska jag ju faktiskt tänka på!" men när tidningar eller tv väl ringer så står man där utan den där lilla handboken man alltid sagt att man ska ha.

Förhoppningsvis har man genom åren ändå lärt sig proceduren och kan sköta det ganska snyggt ändå, men visst krävs det träning i början! Jag personligen har aldrig haft pronblem med media alla de gånger jag blivit intervjuad, men man har ju hört hur det blivit för andra dock. En del gånger när människor säger att de blivit felciterade eller dylikt så kan det handla om att man egentligen sagt för mycket och att man ångrar sig, det finns alltid två sidor på ett mynt.

Jag tror det är viktigt att tänka igenom noga vad de egentligen vill, vad jag ska säga och vad som kan komma upp under diskussionen. Det är också oerhört viktigt att man inte trampar in på andras områden, säga saker som egentligen någon annan skulle säga. Sist tror jag att man ska försöka vara så naturlig som möjligt och trevlig!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...